FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
I vilket stadie av konjunkturen befinner vi oss i nu, slutet av högkonjunkturen? Gällande IT sektorn, om det gör frågan lättare ...
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Höga matpriser och drivmedelskostnader tillsammans med en stigande boränta gör att hushållen har mindre i plånboken att spendera. Många hushåll är dessutom överbelånade och har små marginaler att röra sig med. Även exportindustrin blir lidande då de försämrade förutsättningarna sker globalt och inte enbart i Sverige.
Med risk för att vara pessimist så skulle jag säga att vi står inför en mycket djup lågkonjunktur. Jag skulle dock gissa på att det tar minst ett år innan det börjar gå utför på riktigt. Hur bra eller dåligt just IT-branschen kommer att klara sig denna gång vågar jag dock inte sia om. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
|
Citat:
Liver man i en region som Stockholm, där spontana buss strejker och felade singnalsystem larm slår kollektivtrafiken regelbunden, så måste man åka bil. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
I övrigt brukar de flesta som som uttalar sig om var vi befinner oss, eller är på väg ha fel. Det är först efteråt man vet. I dagsläget tror de flesta att vi befinner oss i eller en liten bit ifrån en djup lågkonjunktur. För knappt två år sedan var det många som sa att vi befinner oss på toppen av en väldig högkonjunktur och är på väg brant ner, visa efter att börsen gick ner under senvåren / början av sommaren 2006. Tittar man enbart på börsen som en indikator för var vi befinner oss, så fortsatte högkonjunkturen fram till hösten 2007, utöver detta brukar man väl säga att börsen reagerar innan konjunkturläget förändras. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
En tumregel brukar ju vara att börsen ligger ett halvår framför konjukturen. Vilket kanske kan stämma. Vi började se börsen falla i höstas och de stora uppsägningarna började ju drälla in i våras. Antar vi då att börsen når botten nu i sommar så borde ju konjunkturen kunna vända uppåt i vinter.
Men att sia om konjunkturlägen och börsen är verkligen mer tur än vetenskap. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
Börsen är väl på sätt och vis en indikator på vart konjunkturen är på väg. Men börsen lever även ett eget liv som är skiljt från det verkliga ekonomiska läget. Jag har flera gamla kamrater från universitetstiden som idag hanterar mycket stora aktieportföljer på tusentals miljoner kronor. Samtliga är nervösa stackare som reagerar mer på vad andra börsmäklare gör, än hur konjunkturen egentligen ser ut. För en vanlig nationalekonom så framstår deras handlanden ibland som mycket irrationella (vilket de också är till viss del).
Att förutspå börsutvecklingen har till stor del med tur och kvalificerade gissningar att göra. Att förutspå konjunkturen är däremot en betydligt mer exakt vetenskap. De långa konjunkturcyklerna påverkas nämligen inte lika mycket av spekulationer och tillfälliga dalar och höjder. När arbetslösheten börjar gå upp, maten blir dyrare och drivmedelspriserna stiger - då står man vid dörren till en lågkonjunktur. Det kan man säga med nästan lika stor säkerhet som att solen kommer att gå ner även denna natt. Ingen kan naturligtvis med säkerhet säga att solen kommer att gå ner, bara därför att den har gjort det alla nätter tidigare, men vi kan i alla fall uttala oss om att det är ganska troligt. En sak kan jag dock hålla med om. Ingen kan veta hur djup lågkonjunkturen blir eller exakt när den infinner sig. Där kan inte ens experterna göra mer än att gissa. Dessutom så brukar olika branscher drabbas olika hårt. Jag tror att IT-branschen (med fokus på Internet) kommer att klara sig betydligt bättre denna gång. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Citat:
Fransmännen vill sänka skatten på bensin , men Sverige hör till dom länder som har avvikande uppfattning i den här frågan. Efterfrågan på Arbetesmarknaden har börja mättas av . Så vi är på väg emot en lågkonjentur, hur djup den bli, vet man väl inte. Det handlar mycket om oljepriset.. $200 fatet , 30 talet deperssion kommer vara en ljuv dröm. Dom som kommer tjäna på en lågkonjentur politiskt är ultra högern ( SD, ND, VAM, NRP osv ), nu får dom verkligen chansen att piska upp hatet i folkmassorna emot någon lämplig minoritet i samhället. Väl bara inse att Alliasen har misslyckas, dock är kontokorts bidragen Shalin inget man vill ha som statsminister. Kan inte kungen bli statsminister? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Bensinpriset är också kopplat till kostnaden för alla aktiviteter som driver på ekonomin, transporter, jordbruk, industrier etc.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Administratör
|
Enligt vad jag hört när jag snackat med mina vänner inom e-handel började dippen i september förra året för kapitalvaror.
Att räntan stiger är ju iofs inte en nackdel för alla, så dyra kapitalvaror släpar säker en aning som vanligt efter det är det jättedyra saker som ökar enbart.
![]() |
Svara |
|
|