FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Nykomling
|
Hejsan,
Håller på att gräva lite i co-location för halvt/helt rack och verkar vara stor spridning mellan möjligheterna till tillträde till sina grejer. Verkar vara hela spanvidden där vissa leverantörer har det som standard (låsbricka + nyckel) medans andra tar hutlöst betalt i uppsättningsavgift&månadspris bara för att man skall komma åt burkarna utanför bil-snigeltrafiks-tider. Någon som har en uppfattning av vad man bör kräva och till vilket pris? Har ni ofta behöft tillträde? Någon som har erfarenhet från Pionen/BGC/Port80/IP-Only/Bahnhof's gammla? Är ju inte ofta man behöver åt burkarna, men att betala 25% ovanpå baspriset bara för att komma in en gång i kvartalet känns blodigt! /D |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Om du har helrack så har du oftast mycket större möjligheter att få eget tillträde, men beror på vilken klassning på anläggningar du vill stå på.
Sedan är det självklart att om någon ska vara med och släppa in att dom vill ha betald för tiden. Och då gäller det normal jour taxa. Normalt behöver man nästan aldrig tillträde, har haft kunder som inte ens behövt komma på besök på flera år. Och det är nästan all kunder, inte ofta någon behöver åka ner. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag är av samma uppfattning som Patrik, det är väldigt sällan kunder behöver ha fysisk åtkomst. Frågan är hur ofta du själv vill besöka dina grejer eller om du kan leva med att köra det under kontorstid eller låta någon på företaget hjälpa er med det, borde bli billigare om ni har konfigurerat allt rätt.
Övrigt tid så är det ju en säkerhetsrisk, och de extra medel som krävs för åtkomst annan tid kostar oftast en hel del pengar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Frågan är väl om du vill ha din server stående i en hall där vilken kund som helst kan komma när som helst och göra nästan vad som helst. Tänk om någon klant drar ut din strömkabel istället för sin egen exempelvis...
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Nykomling
|
Håller med er till 99%, har kört serverar remote i 10 år antalet problem kan räknas på en hand och då har det varit enkla medel som reset som räckt.
Nu är första gången som jag fått problem på en server som står i Sverige och blev lite chockad då jag insåg att flera av företagen tar 500Kr+ för att trycka på resetknappen under ordinarie arbetstid vilket alltid ingått i Danmark/England/USA. Var i denna veva jag började kolla runt lite på tillträde, och insåg spridningen. Man vill ju slippa att åka in i smeten i 08-land under rusningstid om man kan ![]() Får skylla mig själv lite också, servern har DRAC som jag inte konfad ![]() /D |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Omstart av servern är väl mest en service-tjänst, lite löjligt att man ska behöva ta över 500 kr för det.
DRAC är underbart i sådana situationer. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Dbob, låter intresssant, du får gärna berätta vad du hittar och vilket pris du får på halv eller helrack sen.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Faktum är väl att omstarter oftast tar mer tid än just 2sekunder som många verkar tro.
Ibland går servern inte upp ändå och då ska det felsökas också. Allt inom den timma som ingår för de 500kronorna. Rekommenderar IPMI eller DRAC. Går inte servern upp vid omstart via IPMI så kan man nog räkna med att det är mer än att bara trycka på knappen som krävs. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Ja, ska du felsöka då är det självklart andra bullar, men det är oftast inte nödvändigt.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|