FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hejsan!
Jag håller på och startar en ny sida med en massa videoguider. Det är inget problem alls i sig. Men sen kommer alltid det där med bandbredden in i bilden. Jag kommer att ha ungefär 50st x 100MB guider och det kommer att suga mängder av den dyrbara trafiken. Målet är att många ska vara inne på sidan (jag räknar med ungefär 400GB trafik i månaden). Men det är ju alltid den där lilla osäkerheten med den direkta bandbredden också. Varje guide ligger på cirka 1 mbit/s och det måste ju kunna vara inne flera samtidit vilket lätt kan bli segt. Så därför har jag kommit på några olika ideer. Den första är självklart att ha en egen server med en egen lina. Problemet är att jag bor på landet (adsl) och inte för tillfället kan skaffa en lokal med tillgång till fiber. Co-location är lite för dyrt för min smak (men det kanske man borde skaffa ändå med tanke på vad jag är ute efter). Sedan steget där nedanför det är VPN. Kan det vara något? Jag har tittat runt en väldig massa och hittat olika som verkar lovande. Vet dock inte riktigt någon som jag kan förlita mig helt på med tanke på att min sida kommer att kräva en hel del. Efter det har vi de vanliga webbhotellskontona. Jag har tittat på hotell i Sverige, där de flesta anntingen försöker lura en till att de har "fri trafik" eller så tar de ganska stora summor för varje överförd MB. Tillsist har jag en lite galen ide. Min huvudsida ligger just nu hos loopia och det fungerar bra. För tillfället hämtar en flash spelare alla filmerna som spelas upp på min huvudsida från ett one.com konto. Detta håller självklart inte i längden när det börjar komma besökare, men tanken är att jag ska skaffa ett flertal webbhotell. Tex ett hos one.com, ett hos Servage.se och någon mer. Jag lägger upp alla videoguiderna på alla hotellen och sedan när användarna kommer in på min sida lottar min flash spelare automatiskt ut ett av de olika hotellen som den kommer att ladda hem filmerna ifrån. Flash spelaren känner automatiskt av vilka konton som fungerar och vilka som eventuelt kan ha stängts av på grund av överanvänding. Vad tror ni? :P Jag vet att det med flash spelaren, slump väljandet av hotell och kontrollen av om sidan är avstängd fungerar (skapade en fungerande sådan igår). Det jag undrar mest är om ni tror att en sån "bluff" kan fungera? Eller ska jag hitta på något annat? P.S. One.com är kanske inte världens bästa när det kommer till detta då deras limit ligger på 1 mb i genomsnitt per fil. :P Någon som vet hur vanligt det är att de eller de andra så kallade "fri trafik" hotellen stänger av en? / Daniel |
||
![]() |
![]() |
|
|