FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hallå
Under de år jag gjort siter så har det hänt ett gäng gånger att man har gjort någon form av site där folk kan registrera sig för att t.ex. skriva kommentarer eller att de får någon annan ganska liten fördel genom att registrera sig. I flera fall har det handlat om fansiter etc där man som medlem kan kommentera bilder, filmer, bloggar, men förutom kommentarssystemet så får man inte direkt ut något av att bli medlem. Vi vill ha så många medlemmar som möjligt Man vill ju gärna se att många registrerar sig på webbplatsen. Jag har egentligen inga riktigt bra argument till varför, men det känns som att man har kontroll på läget när man har registrerade medlemmar. Det känns i alla fall bra när antalet ökar, skönt att ha ett exakt antal riktiga intressenter. Problemet: Det finns ingen bra orsak att bli medlem Det är just det som är problemet, det finns ingen riktigt bra orsak att bli medlem. Antal medlemmar ligger inte tillräckligt nära antal unika besökare, det ligger på ca 10% och det vore riktigt gött att få det att öka något. Tyvärr saknas bra argument till att få folk att registrera sig. Det enda de kan göra nu är alltså att kommentera material. De får inte tillgång till något nytt. Motiveringen till att de inte får tillgång till något nytt är helt enkelt att allt bra material är värt att visa för besökarna - för att väcka intresse, och inte minst så är det viktigt att sökrobotarna hittar allt. Därför känns det jättesurt att liksom dölja 50% av t.ex. galleriet tills man är registrerad och inloggad, då missar vi en hel del googletrafik - som vi gärna vill ha. Detta lilla problem har jag både med egna projekt, och jag har arbetat i andra företags projekt som mer eller mindre lider av problem. Vad finns det för enkla lösningar för att ge folk en riktigt bra orsak att registrera sig? Nu är jag inte intresserad av lösningar som "gör allt till ett community, inkorg, forum, lekar.. bla bla" som gör det till ett fullskaligt community, för det är inte affärsidén för de typer av siter jag har i åtanke. Vad har ni för knep? ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Om du inte vill slänga på andra "kringfunktioner" (lekar, tävlingar etc. ) så måste grunden vara stark, dvs det som finns på sajten måste vara så intressant att man vill delta i "debatten"... Men det var väl kanske självklart...
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag slänger gärna på kringfunktioner förutsatt att det är rimligt i förhållande till vad siten faktiskt är. En fansite, eller en site kring ett enskilt event är inte intressant nog att bygga ett stort community kring, varken ägare eller medlem har det intresset.
Men jag kan tänka mig att det finns vissa knep som är mer effektiva än andra. T.ex. genom att bara dölja 50% av galleriet och säga "Bli medlem för att se resten" så finns det ett bra argument att bli medlem, men då skjuter jag mig som sagt i foten lite och undanhåller information som jag bland annat vill ge till sökmotorerna. Det måste finnas fler lösningar baserat på samma tänk? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Gratis är gott!
Finns det inget, fysiskt eller digitalt, som du kan ge/man kan få om man registrerar sig? Jag avskyr när man annonserar vitt och brett om att man kan få något gratis och när man sedan klickat för det så krävs att man lämnar e-postadress. Däremot har jag inget emot "x för våra medlemmar - bli medlem idag". |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Håller med om det krävs något extra för att motivera registrering. Vad detta kan vara varierar ju en hel del beroende på vad det är för sajt. Möjligheten att kommentera och bidra med eget material anser jag att man alltid bör kräva registrering för.
Har artisten (eller vad det nu är) själv något med fansajterna att göra så är det ju ganska lätt att fixa exklusivt extramaterial för registrerade medlemmar, tävlingar etc.
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Lotta ut något, det behöver inte vara några avancerade tävlingar utan bara något som får folks intresse. Köp något tekniskt junk på eBay och lotta ut om det passar din målgrupp.
Jag föredrar att siter inte kör med att man ska se hela gallerier om man blir medlem osv, detta eftersom jag aldrig orkar registrera mig på siter förräns jag verkligen fått smak på det och då måste vara medlem för att t.ex kommentera gallerier. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Lotteri? Har det inte tidigare skrivits att man skulle akta sig för det? Att det krävs en hel del för att det ska vara lagligt?
Just om det är fansits kanske ett "skrivbordunderlägg" till datorn, speciellt för medlemmar vara något. Kan man få objektet för siten att ha "vidrörd den på något sätt ökar väl värdet, autograf/speciellt valt bilden/dragit ett streck etc |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Om det är en site med bilder kan du ha ett "vattenmärke" på bilderna som man slipper om man är registrerad.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag tycker inte det låter som om du har något problem. Du verkar inte ha något ekonomiskt intresse i att samla på dig medlemmar. Eftersom du inte har det så är det helt rätt att öppna upp hela webbsidan, även för gäster.
Vad du kan göra för att motivera återkommande besökare att registrera sig är att lägga in en captcha. Varje gång en gäst vill göra något så kräver du att denna besvarar en captcha. Det är inte störande för någon som bara tittar förbi någon gång ibland. Den som däremot ofta besöker sidan tröttnar tillslut och registrerar sig som medlem. Den lösningen har i alla fall fungerat för mig på ett nystartat forum. En annan lösning är att du visar reklam för icke medlemmar och ingen reklam för medlemmar. Dvs att du har banners eller adsense på sidan som bara visas om man ej är inloggad. Ett tredje alternativ kan vara att visa bilderna i olika kvalité för medlemmar och icke medlemmar. Begränsa bilderna till t ex 800x600 pix för de som ej är inloggade. Loggar man in så får man tillgång till samma bilder i högre upplösning. Eftersom jag inte anser att du har något problem så tycker jag inte att du ska ändra på någonting överhuvudtaget. Fundera först över varför du vill att folk ska bli medlemmar. Hittar du inga bra argument, så bör du fokusera på besökarantalet istället. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|