Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Ändra nameserver/flytta domän?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-06-15, 00:42 #1
Carlson Carlson är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2008
Nykomling

Jag har ca 10 domäner. En del som jag bara parkerat. Andra som jag utvecklar. Både .se och .com som jag testat att köpa genom olika leverantörer.

Frågan är: Vilken är skillnaden mellan att köpa en domän av en leverantör och sedan flytta den till en annan leverantör, jämfört med att bara ändra nameservers på iis.se till den andra leverantören?

Alltså: Köper domänen via en leverantör - som också fakturerar årsavgiften, men har webhotell hos en annan, där jag lägger upp de sidor som är knutna till domänen?

Jag ser två alternativ: ändra nameservers själv eller flytta domänen.

Tredje alternativet jag testat är att lägga sidorna på subdomäner till den adress jag redan har på webhotellet, och sedan peka de andra adresserna till dem. (Gissar dock att det har betydelse för sökmotoroptimeringen?)

Har ju märkt att det fungerar att bara ändra nameservers via iis.se - men har det någon betydelse vem jag köpt domänen genom och som fakturerar?
Carlson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-15, 08:46 #2
markuseriksson markuseriksson är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2006
markuseriksson markuseriksson är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2006
Vi får se om jag förstått din fråga rätt...
Du kan köpa dina domäner hos leverantör A för att du tycker om deras priser på domäner och deras förnämligt enkla procedur för att registrera domäner.
Sedan kan du ha ditt webhotell hos leverantör B för att du tycker om deras service när det gäller hosting och deras driftsäkerhet.
Sen är det bara att gå in i Domänhanteraren (IIS) och ändra namnservers så att de pekar på leverantör B.
Det spelar alltså ingen roll vem som fakturerar domänen i det här fallet.
Reserverar mig för att jag inte har lusläst hur den nya affärsmodellen som ska införas av IIS i början av 2009, möjligt att något av detta ändras där, men det kanske det finns någon mer påläst som kan svara på.
markuseriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-15, 15:51 #3
Nykomling

Nykomling

Tack för svaret.

Du förstod rätt.

Det hela handlar egentligen om att spara några tior på att regga en domän hos en leverantör och sedan helt enkelt ändra namnserver genom IIS och peka om till mitt webhotell. Ni som reggar mängder av domäner måste väl ha analyserat detta antar jag?

Så det är alltså ingen skillnad på att "flytta" och "peka om"?

Det enda man vinner på att flytta alla domäner till en och samma leverantör är att få fakturan från en och samma leverantör? Det påverkar inte prestandan?

Spontant känns det nämligen som det skiljer en aning i den tid som det tar innan sidan laddas beroende på om jag antingen skriver in den adress som jag har reggat genom webhotellleverantören jämfört med den som jag reggat genom annan leverantör, men pekat om till webhotellet. ungefär som den söker lite längre?

Men det kanske beror på att jag själv hakat upp mig på denna fråga.
Oläst 2008-06-16, 15:39 #4
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2004
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar

Reg.datum: Feb 2004
Om du använder ditt webbhotells namnservrar så ska det inte vara någon skillnad alls i prestanda. Om du däremot använder namnservrarna från den du första registrerade hos så kan det spela roll.

Svarstiden påverkas bland annat av:
* Hur hårt belastade namnservrarna är (oftast är det bara ett problem hos stora ISP:er)
* Hur långt bort namnservrarna står (svarstid/ping)
* Hur länge namnuppslagen cachas (den TTL/time-to-live som servrarna ger ut). Detta påverkar hur ofta namnet måste slås upp mot namnservrarna.
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-16, 23:56 #5
Nykomling

Nykomling

Tack ni båda för bra svar.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017