FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Tycker att många tjänster, eller "förbättringar" av tjänster, som banker, organisationer och myndigheter inför är ett steg bakåt. Känns som när man pratar med folk utomlands så har de smidigare system för det mesta vad gäller betalning, kort, internetbanker mm.
Senaste är ju BankID som har varit underbart att ha med sig på USB-minne under tiden man rest. Nu har SEB köpt sig in och skall införa ändringar som igen medför att för att man skall använda e-legitimationen så måste man installera ett program på dator och då låses just det BankID till datorn. Den stora fördelen tidigare var: Citat:
Citat:
Citat:
Jaha, vad är det för jävla mening att ha en e-legitimation om man inte kan använda den över hela världen, på vilken dator som helst utan att installera program och på det sättet låsa den till en dator. Alltså att nu logga in på Skattekontot om man är utomland skommer att vara omöjligt? Att sitta på ett café och logga in till sin bank eller annan myndighet? Betyder det att om hemdatorn går sönder så har man ingen längre åtkomst åt massor av information? vad fan håller dessa företag på med? Är det för att de skall kränga mer pengar från banker och från oss slutkunder?? Nu skall man tillbaka till skraplotter och dosor på resorna - tillbaka till 90-talet!! Jag bli bara så trött på utvecklingen i Sverige och dessa idioter som sitter och kommer fram till dessa idiotiska beslut!! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag kan bara hålla med.
Min online banking här i USA är hur smidig som helst. När jag åker till Sverige nästa vecka t.ex. så kan jag under min vistelse i Sverige gå in på min bank från vilken dator som helst och betala alla räkningar som behöver betalas. Jag har samma erfarenheter när det gäller Internet abonemang, Telefonabonemang, Kabel TV, Paketleveranser med post, UPS, FedEx som ALLTID levererar dörr till dör - inget tjafs om att hämta ut paket på nån bensinstation eller så.... man kan gnälla på mycket när det gäller USA, men när det kommer till enkelhet, effektivitet och service då ligger Sverige ljusår efter. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Har precis petat iväg ett mail till vd:n med hänvisning till den här tråden..
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Ja, vad ska man säga.... Nästan lokalpolitikerklass. Ett helidiotiskt och ogenomtänkt beslut.
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Ett annat var Preems beslut att ändra nyligen sin fakturering. Man gick från e-faktura direkt in till datorbanken till papperfaktura. Smart ....
Citat:
Det verkar som alla beslut man tar tar inte hänsyn till att folk reser, använder datorer på caféer, hos familj och vänner. Beslutens baseras på att man bara sitter vid en och samma dator. Det som skrämmer mig ännu mer är ju det jag nämnde ovan; vad händer om ni dator går sönder eller mitt internet hemifrån inte fungerar tillfälligt - kan jag då inte komma åt den informationen där BAnkID används? Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Apropå SEBs webbtjänst, har ni sett deras implementation av de ny säkerhetsrutinerna för att verifiera överföringar/betalningar av räkningar (att man ska fylla i totalbeloppet på koddosan)? Jättebra grundidé men en helt hjärndöd implementation.
Förklaring: Nånting i stil med följande står det på sidan där man ska verifiera transaktionerna: "Knappa in första koden 12345 och sen 2995 som typ råkar vara totalbeloppet". Jag ser två koder i fetstil som jag knappar in utan att tänka på vad dom betyder. Samma sak gäller med sitt personnummer när man beställer e-legitimation. Det var bergis någon användarinterface-expert som kom på att det skulle vara enklare för användaren om totalbeloppet/personnummret stod i löptexten så att användaren skulle slippa tänka. Siffror är ju svårt. Tack SEB för många goda skratt! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Vad det gäller BankID, förstår jag inte varför man 2008 vill ha in fler program datorerna, det bårde anses vara sämre ur säkerhetssynpunkt.
Bättre att man inte installera mjukvara på datorn, och man måste ha dosan med sig istället. En trojan som avlyssnar dina tgb tryckningar och vips så har ryska maffina kappa ditt ID. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag gillade vår bank i Lund. Där hade man vanlig inloggning (användarnamn och lösen) i flera år och först nu på sista tiden kompletterade man med BankID.
Håller för övrigt med om kritiken mot BankID som visar att de inte begripit över huvud taget vart vi är på väg med bärbara datorer, omnikommunikation (vara uppkopplad när, var och hur som helst), kraftfulla mobiltelefoner och andra enheter. Men BankID styrs väl som alla andra bolag av kommittéer av okunniga civilekonomer som glatt planerar och konfererar ihjäl vilken idé som helst eftersom de inte fattar, bryr sig eller själva använder tjänsterna. Glöm inte berätta för er bank vad ni tycker om BankID. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag har ett liknande problem just nu och då med Handelsbanken, de använder certifikat och säkerhetsprogram för att man ska få logga in mot sitt konto. För ett tag sedan släpptes det en uppdatering av säkerhetsprogrammet som man måste installera innan hösten, problemet var att när jag installerade nya versionen så buggade den och kunde inte skapa SSL-anslutningar.
... vilket gjorde det halvsvårt att logga in på banken. Suck. Bort med ALLA initiativ som kräver program som ska installeras. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Dessutom fungerar inte BankID för linux längre. Det sägs att det ska tas fram en program vara för linux men jag väntar till jag ser den innan jag tror det.
Edit: Danskarna har löst detta på ett utmärkt sätt. Istället för en uppsjö av olika e-legitimationer från olika leverantörer har man en fungerande lösning som alla kan använda: http://www.digitalsignatur.dk/ |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|