FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag kan som studerande skolungdom söka skattejämkning(heter de så?) för att slippa skatta på dom första 16800 kronorna under ett år.
Om jag däremot inte lämnar in denna ansökan och tjänar mer än 16800 kr på ett år och på så vis även skattar på alla pengar. Får jag tillbaks skattepengarna som understiger 16800 kr till hösten 2005? Blev lite luddigt, men fråga om ni inte förstår ![]() //Joel |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag förstår inte riktigt svaret men jag drar ett exempel så kanske jag kan få ett tydligare svar
![]() Axel 18 år, studerande ansöker om (tidigare kallat: skattejämkning) ändrad beräkning av a-skatt och "slipper" då betala skatt på första 16800 kr, men betalar vanlig skatt på resterande. han tjänar 20 000 kronor under 2004 och betalar således 3200 kr. Joel 18 år, studerande ansöker inte om ändrad beräkning av a-skatt och får därför betala skatt på hela summan han tjänar under 2004. Får han tillbaks den del av skatten som han betalt för inkomst upp till 16800 kr ? Eller behåller staten dom pengarna? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Ja han får tillbaka skatten. Det är samma skatt som betalas till slut oavsett jämkning eller ej, dvs på överskjutande belopp betalas skatt.
Ingen betalar skatt på inkomst inom grundavdraget, utan endast på inkomst över grundavdraget betalas skatt. Inkomst- grundavdrag = skattemässig inkomst (väldigt förenklat) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tack Johan, då är jag införstådd i vad som gäller
![]() ![]() Men jag får alltså bara tillbaks skatten från det beloppet ~0.3 * 16800= ~5000? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||