FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
För två dar sedan tänkte jag skriva inlägg här om domäner men datorn började sega.
Ända tills nu har jag försökt finna felet, rensat med nod32 och andra program. Det är rentav inget skräp kvar i den. Det var ont om plats på hårddisken men nu är det gott om plats. Gjorde en liten skillnad, kanske 30%. Mycket kan jag, men inte allt, eller ens mycket om hur datorn fungerar. Jag har 512 mB ram. 3-gig HP-dator,xp, 20gB hd. Det står att det är t ex 540mB i växlingsfilen, är det ok? Jag tog bort onödiga program så att det blev ca 480mB men det gjorde ingen märkbar skillnad. Nån som vet hur högt värdet kan vara i växlingsfil, och andra värden t ex allokerat minne. Alltså, det som står i aktivitetshanteraren. Eller vad kan jag kolla mer? C-hårddisken är fragmenterad. D finns också, behövdes inte fragmenteras. Nästan alla program, jo alla går av och på, det skiftar mellan "Igång" och "Svarar ej". Därmed går inte datorn normalt. Med utmärkt hälsning, D |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Dags att köpa ny dator
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Skulle du köpa en ny om din (såvida du inte har flera) plötsligt inte gick normalt, inte göra nåt för att få den att fungera vanligt igen?! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Är inget proffs men jag tror inte att problemet är mjukvarurelaterat, eftersom den enligt dig är ren.
Snurrar processorfläkten som den ska? Hårddisken? Grafikkortsfläkten kanske t.o.m. Kolla inuti datorn efter något som inte stämmer. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Hur ser minnesförbrukningen ut? 512 MB är kanske i minsta laget.
Det är inte ditt antivirusprogram som spökar?
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Investera i mera RAM-minne. Det kommer att göra STOOR skillnad!
Kolla dessa två program: http://www.syscare.se/v4/syscare/datortips/index.asp Som alternativ till NOD32: http://free.avg.com Dock, om du har betalvarianten så stanna med den. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Banned
|
Mer RAM.... XP behöver minst 512 och Vista behöver iaf 1 GB. Körde Vista i en månad. När datorn var nyuppstartad efter installation, så låg RAM förbrukningen på 1 GB... (Har 2 GB i datorn)
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Hänger allt så att du inte kan röra muspekaren, eller är det bara att prestandan är dålig? Är prestandan konstant låg, eller går det i vågor? Beror prestandan på vilka program du har igång? Tuggar datorn på hårddisken när det går segt?
Fundera på om du installerat eller avinstallerat något program eller hårdvara, just dagarna innan problemet började? Eller uppdaterat något program eller drivrutin? Ibland kan det t.ex. bli märkliga fenomen om man har 2 olika antivirusprogram installerade samtidigt. Rester kvar från gammalt antivirusprogram? Hur länge har du använt den XP-installation du kör på nu? Är det Hp:s medföljande installation? (HP:s egna installationer är inte sällan fulla med massa onödig smörja) Lite idéer: Du kan testa att starta datorn i felsäkert läge (F8 vid boot), det kan ge något slags indikation om det handlar om mjukvaruproblem. I felsäkert läge laddas inte så mkt "bakgrundsprogram". Känns datorn bra i felsäkert läge, så är det troligen något program som är orsaken. (En liknande test är att köra msconfig och plocka bort alla "onödiga" program som startas. Dock bör man ha lite koll vad man plockar bort... ![]() Jag brukar sätta en fast storlek på växlingsfilen, dvs min och max på samma värde. Runt 2-3x RAM kan vara lagom, i ditt fall 1000 MB eller något mer. Då slipper man att windows allokerar om storleken, samt att man minskar fragmenteringen. Dock tror jag inte just detta kommer lösa ditt problem. Om installationen är några år gammal, så är det aldrig fel att installera om Windows heller. Windows är bara rent när det är nyinstallerat, och knappt det. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack för svar!
Nu fungerar det igen. Fläkten nämndes ovan. Jag öppnade datorn och dammsög, borstade med liten pensel. Satte dammsugarmunstycket ovanpå processorfläkten som då snurrade med en rasande fart och damm däri flög ur. Efter att dammet var borta sjönk cpu-användnngen från tidigare konstant 100% ner till låga värden, som 8-25%. Fläkten bara lite ljud sen. Men datorn fungerade ändå inte. Gick till och med ännu långsammare. Kom lite senare på att göra återställning till tidigare systemkonfiguration. Påverkar inga sparade filer. Sen så, gick det bra som det gjort förut. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|