FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag var tidigare delägare i ett community, men beslutade mig senare för att sälja ut min del. De resterande ägarna skulle använda mitt system och betala mig för det och den exklusiva rätten till användardatabasen.
När de nu uteblivit med sina betalningar ämnar jag alltså sälja hela systemet och databas med medlemmar osv. Systemet säljes nu alltså exklusivt, och kommer inte köras på den site som f.n. använder det, och inte på någon annan site heller för den delen, då jag bara vill ha ut pengar för mitt jobb och sedan ägna mig åt nya projekt. F.n. har databasen 7195 användare. Besöksstatistik har jag inte tillgång till, och blir inte heller relevant då domänen inte följer med köpet. Närmare specifikation av systemet finns att tillgå på www.milkbarsystems.com/community.pdf Pris? Bud! OBS! Domän ingår INTE Bud och frågor tas vänligen via pm |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Så spankme ska lägga ner eftersom du drar dig ur och säljer din del som du gjort, exklusivt?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Har ni ett skrivet kontrakt om hur koden och databas ägs?
Om inte så gäller följande: om alla har jobbat på det så erhåller alla "delägare/programmerare" en exklusiv licens till källkod och databas och du kan inte hindra de andra att förädla arbetet... IT-rätten definerar detta ganska tydligt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Men vänta nu - du sålde ju samma system på licens för någon månad sedan? Hur kan du då sälja det exklusivt nu?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Har folket som körde communityt inte betalt en licens så handlar det om något du får driva civilrättsligt.
Även om de inte betalt och kört igång så kan du inte tvinga dom att radera databasen... den förädling de gjort genom att driva systemet (även om de inte betalt) har de själva rätt till och att ge ut användarinformation är väldigt riskabelt. Lite som om du skulle ha fyllt i massa xls dokument med microsoft office och inte pröjsar. Microsoft kan inte säga att du får radera denna data - dock får man ju betala för licensen. Däremot kan du säga att du inte får använda själva "koden" i det fall att de inte alls hjälpt till att koda systemet. Edit: Ovanstående är min tolkning av IT-rätten/avtalsrätt. Det kan givetvis vara så att vid ett domslut så skulle det dömmas annorlunda. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Nog om detta. |
||