Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Sommarjobb

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-05-08, 20:11 #1
Padchi Padchi är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2007
Medlem

Hejsan,
Sommaren närmar sig och för mig så har de alltid varit självklart att jobba på somrarna. Men den här sommaren verkar det inte som om det kommer bli något. Jag får skylla mig själv, jag har varit seg och lat och inte orkat söka förens nu när det är försent.
De flesta studenter är nog beroende av pengar, och även så jag. På vintrarna så kan jag ta på mig ett och annat programmerings jobb men så somrarna känns väll sådär att sitta inne och jobba framför datorn men jag har nog inget val.
Så min fråga är, hur hittar man lättast jobb när det gäller att programmera? Jag hanterar ASP.NET skapligt bra men på de annonser som jag har hittat är för det mesta bara PHP eller oseriösa arbetsgivare. Att sitta och mejla ut till hemsidor som man hittar tycker inte jag känns så speciellt seriöst. Och eftersom att man inte vad jag har förstått utav reglerna på WN så får man inte skriva sina tjänster i trådar? Eller har jag missat något.

Jag behöver alltså tips och idéer på hur jag ska kunna försörja mig under dessa veckor utan studiebidrag som komma skall. Allt är av intresse, och jag kan till och med tänka mig att sänka priserna radikalt på det jag gör enbart för att få ihop någon tusenlapp i månaden. Skulle det vara fel för mig att sänka priset? Skulle arbetsgivarna se mig som oseriös eller hur skulle ni reagera om någon kom och visade upp det som de hade gjort innan (som iof bara är en sak som jag kan "skryta" med) och inte begärde mer än någon tusenlapp för ett arbete?

Det bästa vore väll för mig också att ta åt mig små projekt så jag slipper sitta och jobba hela sommarlovet och vara utan pengar för att sedan få pengar sen när skolan börjar igen.

Om jag går för mycket off topic eller är allmänt irriterande så är det bara för mod att slänga och låsa.

Tack på förhand!
Padchi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-08, 20:49 #2
KarlRoos KarlRoos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2007
Har WN som tidsfördriv

Här finns en tråd där det står många sätt att tjäna pengar på.
KarlRoos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-08, 20:52 #3
Medlem

Medlem

Läste den precis
Men det var inget som föll mig i smaken. Ska jag jobba så ska det vara ordentligt på en affär eller liknande, men nu är det försent för att hitta jobb.
Därför jag vill ha hjälp för att hitta programmerings jobb.
Oläst 2008-05-08, 20:53 #4
christian@eventkoll christian@eventkoll är inte uppkopplad
Medlem

christian@eventkoll christian@eventkoll är inte uppkopplad
Medlem

Ett tips kan vara att gå och prata med bemanningsföretagen, de kan få in en hel del jobb även under sommaren. Och det är inte gott om programmerare så det kanske inte är så svårt att få tag på något den vägen.

Ang. det att sänka priserna så tror jag det är farligt... risken är att uppfattningen blir lågt pris = låg kvalité.
christian@eventkoll är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-08, 20:56 #5
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Jag hade tur (tråden) och fick napp.
Försök att göra samma sak,
var mer specifik i vad du kan göra, ålder m.m. och så kanske du också får något

Om du bara ska dra in "småpengar" så är RentACoder hyfsat,
dock med en extremt svag dollar så blir man alltid lite besviken när pengarna kommer in :lol:

Hoppas att du får något, lycka till!
KarlRoos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-08, 21:13 #6
Ciffans avatar
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2008
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Ciffans avatar

Låter som om du är ganska ung Om det är så tror jag du ska se till att ha med ett par bra referenser till programmeringsjobb som du har gjort. Min erfarenhet från att ha "knäckt" på bemanningsföretag var att det gick bäst när de som kom kunde referera både till någon som har sakkunskap, i ditt fall någon progammerare, och någon som är i någon form av ledningsfunktion, det kan vara en chef på nästan vilken nivå som helst. Har du bara referenter i "sakkunskapsfacket" så hör om någon av dem kan höra med sin chef om han/hon kan uttala sig om att du har gjort ett bra jobb för själva företaget organisationen.

Ont om referenser? Nu slänger jag ut en testballong som jag hoppas att andra vill bemöta eller hålla med om för nu är jag ute på djupt vatten. Ideella organisationer har oftast inga pengar men kan ha personer som kan vara bra att ha som referenser - så kanske ett mindre gratisjobb hos en sådan?
Vad säger ni som lever på detta - är det okej att de yngre gör gratisjobb där eller ska ribban ligga högt?

Annars tror inte heller på att lönedumpning ger dig större chans till jobb. Ligger du någorlunda i nivå med vad man betalar en nyanställd med motsvarande kunskap så är inte lönen det som avgör.
Ciffan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-10, 20:38 #7
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av christian@eventkoll
Ett tips kan vara att gå och prata med bemanningsföretagen, de kan få in en hel del jobb även under sommaren. Och det är inte gott om programmerare så det kanske inte är så svårt att få tag på något den vägen.
Ang. det att sänka priserna så tror jag det är farligt... risken är att uppfattningen blir lågt pris = låg kvalité.
Det med bemanningsföretag kanske kunde vara något. Frågan är jur jag hittar de?

Citat:
Ursprungligen postat av Ciffan
Låter som om du är ganska ung Om det är så tror jag du ska se till att ha med ett par bra referenser till programmeringsjobb som du har gjort. Min erfarenhet från att ha knäckt på bemanningsföretag var att det gick bäst när de som kom kunde referera både till någon som har sakkunskap, i ditt fall någon progammerare, och någon som är i någon form av ledningsfunktion, det kan vara en chef på nästan vilken nivå som helst. Har du bara referenter i sakkunskapsfacket så hör om någon av dem kan höra med sin chef om han/hon kan uttala sig om att du har gjort ett bra jobb för själva företaget organisationen.
Ont om referenser? Nu slänger jag ut en testballong som jag hoppas att andra vill bemöta eller hålla med om för nu är jag ute på djupt vatten. Ideella organisationer har oftast inga pengar men kan ha personer som kan vara bra att ha som referenser - så kanske ett mindre gratisjobb hos en sådan?
Vad säger ni som lever på detta - är det okej att de yngre gör gratisjobb där eller ska ribban ligga högt?
Annars tror inte heller på att lönedumpning ger dig större chans till jobb. Ligger du någorlunda i nivå med vad man betalar en nyanställd med motsvarande kunskap så är inte lönen det som avgör.
Jag vet inte hur mycket jag kan referera till, eller jag vet inte hur mycket en ev arbetsgivare vill se. Jag kan referera till mitt community som jag håller på med. Som enligt mig ligger på en lagom nivå när det gäller funktioner osv för att kunna använda som referens. Skulle det kunna duga? Om ni skulle anlita mig, vad skulle ni vilja se för saker?
Jag är 17 år, fyller 18 i september (där är en av andledningarna till att jag inte har sökt jobb för man måste vara 18 för att kunna få jobb på det som jag hellst vill jobba med och som jag utbildar mig till.) Jag har ingen utbildning på programmering, förutom Programering A, B som jag fick MVG i (Java). Men det känns som om att folk kanske kan dra sig för att jag är så pass ung som jag är och inte har någon utbildning.

En sak som jag oroar mig för är att jag inte vill ge mig in i något projekt som någon annan har på börjat. Jag tycker att mina kunskaper och min kod är bra och duger. Jag kan skapa vad jag vill och det är inte ofta som jag stöter på utmaningar. Men jag är livrädd för att ge mig in i saker som jag inte klarar av, tänk om jag skulle hoppa in i något projekt och de programmerar helt annorlunda än vad jag gör?

Men, hur tycker ni jag ska marknadsföra mig? Jag vill ha mindre jobb. Jag vill kunna göra en blogg åt någon person eller liknande som inte tar mer än en vecka. Jag måste som sagt ha pengar så jag kan försörja mig under lovet. Hur gör man för att komma ut? Jag är ju inte direkt ensam programmerare i denna värld.

Hoppas ni förstår vad jag skriver och vill, ni får även ta hänsyn till ev stavfel. Jag skyller på att det är lördag.
Oläst 2008-05-11, 17:13 #8
Baddrifters avatar
Baddrifter Baddrifter är inte uppkopplad
Nykomling

Baddrifter Baddrifter är inte uppkopplad
Nykomling
Baddrifters avatar

Jag har ett kul koncept som kan bli landsomfattande som det ser ut. Det började med att jag ville skapa ett sommarjobb till min 18 -åriga dotter. Men detta går att "franshisa" över hela landet om man så vill. PM:a för mer info.
Baddrifter är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017