FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Har en del frågor angående startande av webbyrå. Hoppas ni kan dela med er av lite kunskap.
#1 - Hur skaffar man sig kunder? På alla webbyrå-sidor jag kollar in verkar det aldrig vara brist på kunder. Hur når ni ut till dessa företag/personer egentligen? Asen på AceOnline hade ju tydligen 2000 kunder, och det verkade på Insider-inslaget som att dom tydligen kontaktade personer som nyligen registrerat företag. Låter ju vettigt, där borde finnas många potentiella kunder. Var kollar dom vilka nya företag som registreras? #2 - Är Joomla bra att använda? Tycker själv att Joomla är något förträffligt och att det verkar bra för att ge kunden en backend att logga in på och uppdatera sidan som denne själv önskar. Rätt eller fel? Några tips? #3 - Om VirtueMart. Att kunna erbjuda kunden en komplett webshop vore trevligt. Jag undrar om komponenten VirtueMart till Joomla vore ett bra val för detta? Någon med erfarenhet? Kanske kommer på fler frågor efter hand. Tack på förhand! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
På så sett så rekommenderar företag andra företag att använda just dig som webbyrå. Citat:
Citat:
Lycka till med din webbyrå. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Angående kunder så är tipset att börja med låga mål. Gör enklare hemsidor åt vänner och bekanta, erbjud dig att "snygga till" ett par sidor och när du arbetat upp en kundkrets brukar uppdragen ramla in av sig själva. Glöm inte att lyssna på kunden och anpassa ditt projekt efter det.
Vill kunden uppdatera ofta och med mycket föränderlig data, kör ett CMS av något slag alt. utbilda kunden i någon editor och administrera allt det tekniska bakom (webbhotell, domän, e-post osv). Vill kunden bara synas på nätet och aldrig uppdatera fungerar det lika bra med en statisk sida och kunden slipper betala för tjänster han inte behöver. GLHF |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
#1 - Att ordna fram kunder kan man göra på flera olika vis, alla har väl sina trick.
Om du kan formulera dig och beskriva saker och ting och vågar delta i möten osv så kan du börja med B2B liknande metoder, dels genom att ringa men aldrig sälja direkt via telefon! Då skrämmer du iväg kunden, utan då frågar man om man skulle kunna boka in ett möte så får du chans att förklara mer om varför dom bör just anlita dig och varför dom bör uppdatera deras sajt, kanske är det en stenåldersutseende på sajten och ligger dåligt till på sökmotorer då har du en stor fördel om du kan presentera det hela på professionellt sätt. #2 - har själv aldrig använt Joomla så jag kan tyvärr inte uttala mig där, men det eliasson skriver har man läst förr och hört. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag håller nog med om det mesta som skrivits innan, dock är Eliassons skepticism vad gäller open source-lösningar en smula överdriven. Givetvis bör man vara mer försiktig än annars när man använder kod från annat håll men annars är det som sagt var en överdriven rädsla / princip. Till och med Nasa använder open source-program.
Referenser är viktigt och får du inga vettiga uppdrag i förhållande till din kunskapsnivå till att börja med så kan du ju alltid göra egna sidor så du har något mer avancerat att visa upp.
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tack för svaren! Inte riktigt med #1 dock. Om jag omformulerar - hur skaffade NI er kunder i början när ni var nya in the biz?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Kontakter och kontaktnät är alltid bra.
Du känner någon som känner någon som behöver hemsida till sitt företag och vipps har du din första kund. Efter avslutat jobb, förutsatt att kunden är nöjd, så är det inte ovanligt att kunden rekommenderar dig till andra företag. Speciellt om du är ny. Och så spinner det på förhoppningsvis. Jag tror också det är viktigt att synas med sin hemsida och visa upp referenser från tidigare jobb. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Ett ganska bra sätt att hitta kunder kan vara att bjuda in en massa företag till gratis seminarier där du/ni berättar om erfarenheter, ger tips och goda råd och visar praktiska exempel på hur man lösa vissa problem hos andra kunder. Bra sätt att visa vad ni kan och samtidigt ge dem lite gratis råd som förhoppningsvis får dem att "vilja ha mer". Se bara till att bjuda in rätt människor (rätt roll på företaget) och att begränsa det till två timmar eller liknande. Försök också att sätta ett tema för seminarier där ni fokuserar på ett specifikt problem eller område som många kunder har och där ni är duktiga eller liknande.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
När du har lärt känna kunden och har ett bra upplägg kan du komma hur långt som helst. När du får kunden att svara ja på dina frågor, så har du han ![]() edit: ang din fråga om aceonline och vart dom hittar nystartade företagen, jag tror att dom har tillgång till någon lista från bolagsverket eller liknande, men jag är inte helt säker så tro inte på mig. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||