FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag har en kund som jag byggt vissa "addons" till hans befintliga sida. Nu skall han sälja hela sidan, men jag har fortfarande inte fått betalt för det arbete jag utfört.
Nu sitter jag och funderar på 2 lösningar 1 helt enkelt på ett "pedagogiskt" sätt förklara att han inte får sälja de delar som han inte betalat (vilket skulle göra att han sitter med en rätt "skadeskjuten" app) 2 låta honom sälja och sen hoppas på att köparen betalar (alt han betalar mig efter genomförd försäljning) om jag går på alt 1 så kan jag ju tom vara så elak att jag plockar ner väl valda delar av min kod för att verkligen säkerställa att den inte fungerar hur skulle ni gått tillväga? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Informera köparen innan kanske? Inte en chans att jag skulle betala två gånger som köpare i alla fall.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Företags- eller privataffär?
Om du har företag så är det ju bara att diskutera hur han vill ha fakturan. Bråkar han och inte vill ha någon så kan du börja fundera på hur du ska ta tillbaka ditt arbete. Jag har råkat ut för liknande saker (som dock alltid har löst sig till slut) och då har jag mest varit rädd för att kunden ska ta koden och dra (t.ex. stänga dig ute från ftpn). Försäkra dig om att det inte händer i alla fall. Så länge du är administratör så har du ett säkert kort ur förhandlingsperspektiv eftersom ingen kan köra med dig hur som helst. Men det du ska göra är ju först att diskutera detta med kunden. Vad har ni sagt från början? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
som litet tillägg då:
min kod kom till rätt nyligen och är mest en säkerhetsfix/ ersättning av gammal skräpkod och denna försäljning är något som nuvarande ägaren kommit på senaste veckorna. en liten bonus är ju att det redan från start "fattas" vissa saker som tex funktioner för att byta adminlösen /lägga till fler admins , inte avsiktligt utan för att det inte behövdes just då ![]() Jag kommer att ta kontakt med köparen och berätta hur det ligger till, dessutom antar jag att denne är intresserad av ytterligare funktioner eftersom befintligt system verkar vara en näve gratisscripts som man på nåt magiskt sätt lyckats få att lira tillsammans men köparen skall ju inte behöva betala detta 2 ggr utan snarare lutar det väl åt att han inte får med delar av adminsystemet förens jag har koll på VAD han egentligen betalat för |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Varför skickar du inte bara fakturan till inkasso?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Beroende på det köpekontrakt som skrivs mellan parterna, men förmodligen har köparen ingen skyldighet att ersätta dig för det jobb du gjort åt den tidigare ägaren. (om försäljningen blir av). Se till att skicka till inkasso som pokerstjärna säger.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
det jag i grunden är ute efter är just hur man hanterar att någon säljer vidare ej betalda produkter när produkten består av kod. Att jag kommer få betalt på ett eller annat sätt av nuvarande sidägaren är jag rätt övertygad om.
Som ett litet sidospår så börjar jag undra om hur pass informerad köparen är om sidans kvalitet. Det _kan_ vara så att vederbörande endast är intresserad av kundregister + vissa andra delar för att ta över dessa själv vilket gör att jag troligen inte behöver bekymra mig om huruvida han bryr sig om mina delar alls |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Du betraktar mer eller mindre din kod som en vara. Vad du har gjort är en tjänst åt din kund. Den tjänsten stannar kvar hos din kund oavsett om kunden säljer resultatet av din tjänst till någon annan. Således riktar du dina krav mot din kund och inte köparen.
Förmodligen skriver de ett avtal där det står att krav ska ställas mot din kund. Det innebär inte att köparen känner till ditt krav på din kund utan köparen friskriver sig från krav som kan komma i framtiden och som fanns innan köpedatum. Nu är det hela inte helt enkelt som ovan eftersom du mer eller mindre har upphovsrätt på din kod. Eftersom du inte har något anställningsförhållande till din kund så kommer du att ha upphovsrätt på din kod. Rent juridisk kan utnyttjandet av din upphovsrätt inte ske innan du har fått betalt för den och underförstått överlåtit ditt verk att utnyttjas av din kund. Så, i princip kan du upplysa din kunds köpare om att det finns kod som inte får användas eftersom medgivande till det inte finns hos upphovsinnehavaren. Detta är något som säkert många frilansande programmera totalt glömmer bort, att de faktiskt producerar ett upphovsrättsligt material när de gör uppdrag åt folk och företag och att ett avtal bör utformas hur koden får användas. Jag tror att de flesta underförstått tycker det är okej att uppdragsgivaren använder koden som de vill i det syfte den är avsedd för. Men det är inte okej om uppdragsgivaren börjar sälja eller ge bort koden till andra. Försäljning till annan användare av koden och det den är avsedd för är nog underförstått okej, men knappast försäljning till andra eller spridning på annat sätt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Lite uppdatering
Nu verkar det som att säljaren faktiskt försöker sig på bravaden att ta betalt för sidan utan att betala mig och hänvisa till att det är köparen som skall betala utvecklingskostnaden utöver vad han redan betalat för sidan. Jag har kontaktat köparen och vi är helt överens om att han inte skall betala ett öre till mig. Det framkom dessutom ytterligare intressanta fakta i ärendet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Stora summor:
Det finns alltid problemlösare att anlita mot provision. Det brukar bli bäst så eftersom parterna oftast är intrasslade i prestige/ståndpunkter/ego o.s.v. Kaffepengar: Ödsla inte en massa energi och frustration i onödan. Gå vidare med en erfarenhet rikare. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|