FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej
Jag (ägare av företaget K i n g o f F a s h i o n) har idag blivit kontaktad av en mindre konkurrerande verksamhet (som lanserade sin tjänst efter oss, t o m t e b r e v . s e) som "kräver" att vi lägger en av tjänsterna vi erbjuder.. Bakgrund: Vi lanserade tjänsten j u l t o m t e b r e v . s e i februari -07. Fanns då ingen liknande lanserad tjänst i Sverige, förutom f i r a j u l . n u som hade något liknande, dock väldigt mycket simplare. Vi körde igång och första året gick över förväntan, och detta år har vi tänkt göra väldigt många förbättringar/utvecklingar, både design- och systemmässigt. Har nu blivit kontaktad av en person vid namn M i k e l på t o m t e b r e v . s e, via mail, se nedan: Synpunkter = Hej! Jag vill medela er om att t o m t e b r e v . s e är ett patentregistrerat varumärke vilket ger mig ensamrätt på: * Förmedling av varor (för annans räkning) * Upplåtande av åtkomst till databaser Där med vill jag att ni säger upp avtalet på alla era domän namn som heter j u l t o m t e b r e v . s e, .com osv. Och att ni slutar helt med att göra reklam för att det är t o m t e b r e v ni säljer. Jag inte hindra er att driva eran verksamhet helt vilket jag inte heller är intresserad av. Jag vill bara kräva min ensamrätt på namnet t o m t e b r e v . s e, och j u l t o m t e b r e v är i mitt tycke alldeles för likt. Om inte ni vill uppfylla mina krav, kommer ett tvistesmål få lösa vårat problem. Detta är inte personligt, bara affärer. MVH Information: Vår tjänst erbjuder j u l t o m t e b r e v skickade från jultomtens hemstad Rovaniemi i Finland (både med frimärke och stämpling därifrån), och de är även väldigt detaljerade med barnets önskelista, bästa vän/husdjur, ålder, goda gärningar under året som gått osv. (se gärna j u l t o m t e b r e v . s e / b e s t a l l n i n g . h t m l). Vi erbjuder även flera olika brevdesigner att välja mellan, och fler görs hela tiden. Vi använder aldrig ordet t o m t e b r e v, utan alltid (vad vi anser är vårt varumärke för tjänsten) j u l t o m t e b r e v i reklam osv osv. Vår "konkurrent" som kontaktat oss (t o m t e b r e v . s e) erbjuder 1 design med barnets namn och ort integrerat. Dessa brev skickas (frimärke och stämpling) från ort i Sverige. När man läser sidan "Om oss" står det att "t o m t e b r e v . s e är ett uppstartat företag .. ..", men det finns inget företag som heter något sådant i näringslivsregistret? Ser även att han kopierat text rakt av från oss, se gärna "köpvillkor" -> "Reklamation" och "Sekretess". Även att han skriver "Pe%rsonligt bre%v fr%ån jult%omten" är en kopia av vårt "E t t P e r s o n l i g t B r e v F r å n J u l t o m t e n t i l l D i t t B a r n".. WHOIS-sökning gav följande information: t o m t e b r e v . s e (created: 2006-11-17) j u l t o m t e b r e v . s e (created: 2007-02-22) Domänen registrerade han före oss, dock lanserades tjänsten efter oss. Synpunkter: Hela idén med vår tjänst är att breven skall vara poststämplade från jultomtens hemstad (antingen Rovaniemi i Finland eller från Nordpolen). Den autentiska känslan försvinner, enligt mig, om man får ett b r e v f r å n j u l t o m t e n skickat från Göteborg eller liknande. Breven skall även vara personliga och handla så mycket om barnet som det går. Även att man accepterar returer/ångerrätt är en självklarhet för oss, dock ej för konkurrenten. Vad menas med "* Förmedling av varor (för annans räkning)" och "* Upplåtande av åtkomst till databaser", som han nämner i mailet? Övrigt: Var god skriv ej ut j u l t o m t e b r e v, t o m t e b r e v eller liknande i svaren så att sökmotorerna snappar upp det.. Några tips/synpunkter/idéer vad som skall göras? Verkligen tacksam för svar.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Kontakta advokat för råd.
Spontant så tror jag att han får det lite svårt. Hans varumärke "t o m t e b r e v.se" är registrerat efter att ni registrerade domänen, vilket ger är kanske en (stor, enligt mig) fördel i fallet. Hans tjänst lanserades också efter. När domänerna inbördes registrerades spelar då ingen roll, utan datum för tjänsten, samt datum för inlämningen av varumärkesansökan spelar roll - anser jag. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack för ditt snabba svar.
Vad är det för sorts advokat man skall kontakta i ett sådant här ärende (vi har aldrig behövt göra detta tidigare, därav frågan)? Förresten, var kan man kolla upp angående varumärket? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Varumärket han registrerat (efter att vi registrerade domänen) är to%mtebr%ev.se, och är väl antagligen registrerat som ett ordmärke. (Det är alltså med .se)
Hur kan detta påverka oss? Eftersom vi registrerade domänen långt innan ovanstående registrerades, borde det inte påverka något alls? Även att vi lanserade tjänsten först borde spela stor roll. Advokat är kontaktad |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Ja, så resonerar jag också exakt som du och tycker inte att han har rätt till det han skrev. Lycka till!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Du borde inte behöva oroa dig. Ideer kan man inte ha patent på och ni syslar med "jult omte brev" inte "tomt ebre v.se".
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
|
Hur kan man registrera en .se-adress som varumärke? - det väl då ordentligt obegåvat att skicka brev till dig eftersom det "inte går" att göra varumärkesintrång på den tydelsen - så länge han/dom har domänen registrerad.
Jag anser precis som övriga i tråden att din motpart inte har ett dugg att hämta oavsett datumstämplar osv - eftersom ni inte har likalydande tjänster. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Det är bara ett försök för han att skrämma en "konkurrent". Han har inget att gå efter rättsligt!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack för alla svar, uppskattas.
|