FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jag väntar alltid minst en månad efter förfallodatum innan jag skickar en påminnelse, och ibland över två månadsskiften. Så jag är snäll.
Nåt som gör mig förbannad är när man skickar ut en påminnelse så drar kunden av påminnelseavgiften och betalar originalbeloppet. Jag har väntat på mina pengar och jag har skrivit ut en påminnelse och lagt ut porto då ska de ta mig sjutton betala det lagen säger att de ska betala. Vilken rätt har jag att driva in påminnelseavgiften? Kan jag skicka dem ett brev som talar om att de missat påminnelseavgiften - och lägga på de "kostnader" som lagen talar om för det utskicket? /David |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
påmennelseavgift enligt lag måste vara avtalad för betalningsskyldighet.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jag säljer böcker. På fakturan uppges alla villkor såsom påminnelse- och inkassoavgift och dröjsmålsränta, som instruerat av datainspektionen. Enligt deras informationsbroschyr (http://www.datainspektionen.se/pdf/a...ad/inkasso.pdf) gäller följande om avtalet om påminnelseavgift:
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Skall avtalsförhållande föreligga så skall accept ske innan kunden erhåller fakturan om inte kunden medger annat. ex v i försäljningsvillkor.
Att kunden erhåller en faktura som påtalar skyldighet till betalningspåminnelse är inte samma sak som att han ger en accept i ett avtal... men är ju iof bara att försöka gå vidare då få känner till regelverket om fordringar... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Nej, beställningsvillkoren accepterade kunden INNAN beställningen bekräftades.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Om kunden väljer att betala en faktura efter en påminnelse, utan att betala påminnelse avgiften, så kan man väl se det som att kunden accepterat det som står på fakturan? Kanske lite krånglig förklaring men jag hoppas att någon förstår ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Står det i försäljningsvillkoren så är det en accept vid beställning, om kunden beställer där villkoren framgår..
Att betala en faktura med en text är inte en accept, däremot att betala en påminnelseavgift är en accept. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Kände att det blev lite rörigt. Men det viktigaste är ju helt enkelt att det står i villkoren på hemsidan att man tar ut påminnelseavgift då har man "lagen" på sin sida.
Dettta med att få ut påminnelseavgifter är ett stort problem får många företag. Att driva ärendet vidare är i och för sig möjligt men dyrt. Du ska ju då skriva ut ett nytt brev och skicka ett nytt krav. Ett alternativ som jag inte rekommenderar men jag vet förekommer är att skicka vidare det obetalda beloppet till inkasso. Då slipper man ju själv kostnaden för det nya brevet, men å andra sidan kan det tyckas vara mycket dålig kundvård. Något som istället blir allt vanligare hos större företag, är att lägga på påminnelseavgiften vid nästa köps faktura. Alternativt vägra köp tills alla skulder är reglerade. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|