Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Obetald påminnelseavgift

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-07-23, 18:26 #1
Davids avatar
David David är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Aug 2003
Flitig postare
Davids avatar

Jag väntar alltid minst en månad efter förfallodatum innan jag skickar en påminnelse, och ibland över två månadsskiften. Så jag är snäll.

Nåt som gör mig förbannad är när man skickar ut en påminnelse så drar kunden av påminnelseavgiften och betalar originalbeloppet. Jag har väntat på mina pengar och jag har skrivit ut en påminnelse och lagt ut porto då ska de ta mig sjutton betala det lagen säger att de ska betala.

Vilken rätt har jag att driva in påminnelseavgiften? Kan jag skicka dem ett brev som talar om att de missat påminnelseavgiften - och lägga på de "kostnader" som lagen talar om för det utskicket?

/David
David är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-07-23, 22:14 #2
Johan G Johan G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2004
Mycket flitig postare

påmennelseavgift enligt lag måste vara avtalad för betalningsskyldighet.
Johan G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-07-24, 01:29 #3
Davids avatar
Flitig postare

Flitig postare
Davids avatar

Jag säljer böcker. På fakturan uppges alla villkor såsom påminnelse- och inkassoavgift och dröjsmålsränta, som instruerat av datainspektionen. Enligt deras informationsbroschyr (http://www.datainspektionen.se/pdf/a...ad/inkasso.pdf) gäller följande om avtalet om påminnelseavgift:

Citat:
Frågan om ett avtal föreligger ska bedömas enligt vanliga regler. Det torde krävas att man tydligt har gjort klart för gäldenären att denne är skyldig att ersätta kostnader för en betalningspåminnelse och att gäldenären har accepterat skyldigheten (prop. 1980/81:10 s. 158–159).
Sålunda föreligger avtal eftersom kunden accepterade påminnelse- och inkassoavgift som villkor för beställningen. Är det då fritt fram att driva in påminnelseavgiften allena (eftersom skulden redan är betald) med en inkassoåtgärd á 160 kr?
Oläst 2004-07-24, 02:55 #4
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Skall avtalsförhållande föreligga så skall accept ske innan kunden erhåller fakturan om inte kunden medger annat. ex v i försäljningsvillkor.

Att kunden erhåller en faktura som påtalar skyldighet till betalningspåminnelse är inte samma sak som att han ger en accept i ett avtal...

men är ju iof bara att försöka gå vidare då få känner till regelverket om fordringar...
Oläst 2004-07-24, 12:03 #5
Davids avatar
Flitig postare

Flitig postare
Davids avatar

Nej, beställningsvillkoren accepterade kunden INNAN beställningen bekräftades.
Oläst 2004-07-24, 12:32 #6
gabriel gabriel är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
gabriel gabriel är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
Citat:
Originally posted by Johan G@Jul 24 2004, 02:55
Skall avtalsförhållande föreligga så skall accept ske innan kunden erhåller fakturan om inte kunden medger annat. ex v i försäljningsvillkor.

Att kunden erhåller en faktura som påtalar skyldighet till betalningspåminnelse är inte samma sak som att han ger en accept i ett avtal...

men är ju iof bara att försöka gå vidare då få känner till regelverket om fordringar...
Men om vi nu säger att man skriver det på fakturan och det inte accepterats innan...

Om kunden väljer att betala en faktura efter en påminnelse, utan att betala påminnelse avgiften, så kan man väl se det som att kunden accepterat det som står på fakturan?

Kanske lite krånglig förklaring men jag hoppas att någon förstår
gabriel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-07-24, 17:47 #7
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Står det i försäljningsvillkoren så är det en accept vid beställning, om kunden beställer där villkoren framgår..

Att betala en faktura med en text är inte en accept, däremot att betala en påminnelseavgift är en accept.
Oläst 2004-07-29, 09:29 #8
Sebastian.S Sebastian.S är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2004
Sebastian.S Sebastian.S är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2004
Kände att det blev lite rörigt. Men det viktigaste är ju helt enkelt att det står i villkoren på hemsidan att man tar ut påminnelseavgift då har man "lagen" på sin sida.

Dettta med att få ut påminnelseavgifter är ett stort problem får många företag. Att driva ärendet vidare är i och för sig möjligt men dyrt. Du ska ju då skriva ut ett nytt brev och skicka ett nytt krav. Ett alternativ som jag inte rekommenderar men jag vet förekommer är att skicka vidare det obetalda beloppet till inkasso. Då slipper man ju själv kostnaden för det nya brevet, men å andra sidan kan det tyckas vara mycket dålig kundvård.

Något som istället blir allt vanligare hos större företag, är att lägga på påminnelseavgiften vid nästa köps faktura. Alternativt vägra köp tills alla skulder är reglerade.
Sebastian.S är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017