FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej!
Jag har försökt göra ett formulär där besökare ska kunna tipsa kompisar om mitt nyhetsbrev men jag lyckas inte. Problemet för mig är att mailto: ska vara den adress besökaren skriver in i formuläret och som jag alltså inte känner till. Hur löser jag det? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Det kan vara bra om du skriver vilket språk du programmerar i. Som asp eller php etc.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
tipsa en vän:
ditt namn _____________ din epostadress ____________ din väns namn ___________ din väns epostadress ___________ Validera serverside om adresserna verkar riktiga och skicka därefter. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
gör ett formulär som allstar säger. sedan gör ett asp eller php script som tar emot det.
Enkel variant är. tips_formulär.html <form method="post" action="skicka_tips.php"> Kompis Email: <input name="email" type="text"> <input type="submit"> </form> Sedan en skicka_tips.php <?php $subject = "Ett tips ifrån en vän"; $email = $_REQUEST['email'] ; $message = "Ditt meddelande med lite info och blablabla" ; $headers = "From: [email protected]"; $sent = mail($email, $subject, $message, $headers) ; if($sent) {print "Tack, din vän har fått tipset"; } else {print "Det blev något fel där. ERROR ERROR!"; } ?> Hoppas det hjälpte. koden jag angav för tips_formulär.html kan du helt enkelt lägga in där du vill ha din lilla tipsruta. Detta kräver dock att din webhost tillåter mail() och har PHP. Skicka ett PM om det inte funkar som du vill ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Hört talats om Google?
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Är det möjligen så att du har ett formulär av den här typen?
Kod:
<form action="mailto:[email protected]?subject=Kolla%20vallingtrasket.se"> Din väns epostadress: <input type=text id=epost name=epost /><br /> <input type=submit id=submit value="Tipsa!" /> </form> Kod:
var subm = document.getElementById('submit'); if( subm.attachEvent ) subm.attachEvent( 'onclick', setFormAction ); // The Microsoft way else subm.addEventListener( 'click', setFormAction, false ); // The W3C way function setFormAction() { var form = document.forms[0]; //if it's the first form in the document var epost = document.getElementById( 'epost' ); form.action = 'mailto:'+epost.value+'?Kolla%20vallingtrasket.se'; } @KarlRoos Du riskerar att uppfattas som tyken... Kan du inte istället skriva något i stil med "Om du googlar på 'tipsa en vän html' hittar du t ex http://www.stadtaus.com/sv/php_scripts/tell_a_friend_script/"? Snabbt gjort, låter trevligare och fyller samma syfte. IMHO... Redigering: @KarlRoos: Och när jag klickade på din länk inser jag att det var ju så du hade gjort... Ursäkta mitt pekfinger... ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack för era svar! Jag missade att bevaka tråden så det tog mig lite tid innan jag hittade svaren. Nu har jag i det närmaste löst problemet. TACK!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
ett problem som jag aldrig stött på för jag aldrig haft behovet faktist..
när jag fyller innehållet i emailet så vill jag ha in html osv. vad behöver jag lägga till då? någon header eller? för att endast lägga in detta funkar inte för mig. Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Kan man dessutom i formuläret (tips_formular.html) ha en rad för den egna e-postadressen och att denna adress syns som avsändare?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
i det formuläret jag just skrev så är detta din avsändare ifall de ska svara på emailet.
Citat:
Citat:
jag tror det var rätt syntax |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|