FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej,
Jag börjar bli lite trött på att inte ha koll på Postförskottsförsändelserna. Idag behöver jag ta fram alla kollinr på försändelserna, gå in på postens hemsida och knappra in, en efter en, om varan är uthämtad eller inte. Efter detta behöver jag gå in i min internetbank och se om betalningarna har inkommit eller inte. Oftast är det en sådan otrolig fördröjning mellan uthämtningen av varan till dess att pengarna kommit in på kontot att det är svårt att få överblick. (Just nu är det uppe i 10 dagar innan vi får in betalning. Och dyrt är det också!!) Hur gör ni? 1: Hur kollar jag smidigast om en vara är uthämtad? 2: Hur kollar jag smidigast om pengarna är utbetalade? Finns det över huvudtaget något bättre system för detta? Posten borde definitivt skaffa ett "backoffice" system. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
För att spåra en vara kan man använda http://www.posten.se/c/online_godssokning . Man gör en request och får tillbaka en xml-fil.
Och för att spåra om pengarna är utbetalade så är det väl lättast att använda OCR. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Vi kör en low-tech lösning på detta problem. Då vi inte har webvarianten på postgirot får vi istället ett papper med posten så snart betalning finns tillgänglig. Där står namnet på personen som betalt och beloppet. Fungerar smidigt så det fortsätter vi med. Inte speciellt dyrt heller.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
10dagar är ingeting att vänta på att få betalt från utlöst paket tycker jag... har fått vänta uppimot 2månader med andra leverantörer som med använder "postförskott"..
Varför inte skippa postförskottsdelen om ni tycker det tar lång tid med postens rutiner? Annars kan man logga in på pacsoftonline (om man nu använder det) och lista alla utlösta paket ( eller om man vill det: paket som är påväg) för att få en överblick. Detta hjälper dig dock inte med att få reda på när betalningen kommer in. kämpa på ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Nu tycker jag du är lite hård.
Jag har en betalningsanmärkning (om den inte är avskriven nu) och det betyder inte alls att jag inte är kreditvärdig. Det var en helt sjuk grej som hände, en faktura som jag (som företagare) bestred, och fick rätt. Skulden skrevs av hos kronofogden, men anmärkningen kvarstog. Jag föredrar förvisso att förskottsbetala, men att bara dissa kunder är ju inte direkt service-minded. Jag som har betalningsanmärkning har bara returnerat två varor i mitt liv. Den ena var defekt, och den andra hade jag beställt fel. Den gången jag beställde fel blev jag mycket förvånad över att Dustinhome stod för returfrakten, det hade jag gärna gjort, då det var mitt fel. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Visst man kan ha en anmärkning men ändå vara kreditvärdig men då går det jättebra att betala med kort istället. Men så länge postförskott finns så måste man nog tyvärr ha det som ett betalningsalternativ. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Ibland bruka jag få orders av personer som väljer faktura, sedan kolla man upp dem, då har dom 2 skärmsidor med betalningsanm. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Det % man inte kan ge faktura pga betalningsanmärkningar, om dom vill ha grejerna så kan dom förskottsbetala..Vill dom inte förskottsbetala, så struntar man i dem. Det är inte värt den tiden som det kostar att hålla på med PF. Jag varit om att jag har fått står och ge post ombunden lektionen hur dom skall hantera min försändelse, bara för man har tagit in en lobotomerad sak bakom disken på Konsum. Vid ett tillfälle upptäckte jag att postombudet stog och böt ut mina lappar utskrivna i pacsoft till sina egna, han tog 10 min per lapp dessutom, när jag påpekade det så börja den sinnesslöa saken bakom disken att argumentera emot mig, istället för inse att fakta att han gjorde fel. Gick så långt att jag ringde upp posten centret och fick dom att förklara för saken bakom disken, hur han skulle förfara. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Nykomling
|
Klein
Så du menar att du har kvar postförskott som altrenativ för kunderna, Men du ändrar det i efterhand till fakturakunder? Det kan faktist vara ett alternativ! Vi har ju självklart ränat på det här med postförskott ocjh kommit fram till att det går med förtjänst, men det hade kanske gått ännu bättre så som du menar om jag har förstått dig rätt. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|