FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Har letat runt på skatteverkets sida men inte hittat något svar.
När jag får betalt från olika affiliate nätverk måste man då skriva ut en faktura för bokföringens skull? Företagen skickar pengarna, från utlandet till mitt konto i Swedbank, jag får då sedan en "Avi, betalning från utlandet" från Swedbank. Denna avi innehåller info från vilket företag, summa i euro samt till vilken kurs euron växlades till svenska kr med mera.... Jag redovisar detta sedan i bokföringen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Spara Avin och skriv ut en faktura.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Har sparat avin, men inte skrivit ut någon faktura. Avin är den jag har använt när jag bokför betalningen.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Citat:
Du kan bokföra utan faktura. Förstår inte varför man skall skapa egna fakturor när man aldrig skickar de. Dessutom om du skapar faktura (låt säga till ett affiliatenätverk utanför EG), skall du ju lägga på moms. Då skall du ju betala den momsen när den kommer in, men affiliatenätverket betalar ju inte ut någon moms. De gör en utbetalning bara. I det fallet skulle du bli blåst av staten på 20% av den summan du får .... Min slutsats: spara utbetalningsunderlaget och bokför enligt denna och generera ingen faktura. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Tackar för svaren.
Terabyte, det du skriver är precis som jag gjort. Har fått utbetalningen, sedan har jag lagt på moms och bokfört allt. Edit: Stavfel |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Varför har du lagt på moms??
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
Citat:
Läste inte topic rätt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Du ska lägga på och dra av fiktiv moms i redovisningen
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Citat:
I detta fallet är det ju bara en utbetalning från utandet. Varför skall du lägga på en moms och dra av? Har aldrig hört detta från skatteverket. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Medlem
|
Terabyte, det som jonny skriver är det svar jag fått av skatteverket. Det är så jag gör också.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|