FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
En lite off topic fråga:
Vad är den optimala arbetstemperaturen för en Intel Pentium4 3,06ghz ? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Alla P4 Northwood jag byggt (ca 5 st) har legat på ca 50 grader då den arbetar för fullt. När jag överklockar min 2,4GHz Northwood till 3,12GHz med orginalfläkt och utan att ändra matningsspänning så maxar den 52 grader. Temperatur-övervakaren slår inte till föränn vid 70 eller 80 grader och CPU:n är specad att klara upp till 90 har jag för mig.
Vad den optimala arbetstemperaturen är? Tja... Om temperaturen ligger under 0 grader kan den vara svår att starta. Annars är det nog "optimalt" så länge den går stabilt med god marginal till temperaturspärren. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Om man säger att optimal är när CPUn arbetar som bäst så har de inte med temperaturen att göra... Antingen funkar CPUn eller så funkar den inte, oberoende av temperatur. Men om man ska vara petig å se långsigtigt så håller en processor längst (vilken som helst) om man håller temperaturen under 60 grader... då håller den tills den blir omodern. Någon undre gräns finns inte... om inte processorn skulle bli varm av sin egen ström så skulle den fungera i -273,14 grader celcius, 0.01 grad lägre så fryser kiselatomerna ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Optimalt för den typ av elektronik som finns i datorer är 18 C, då har den längst livslängd...
är temp. mindre så förkortas också livslängden och är den över förkortas den så runt 18 C är det bästa... Skall se om jag kan gräva fram bevis för det men jag vet att jag har sett dom tidigare... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag plockade just in en till 120mm fläkt i datorn och sänkte medeltemperaturen med 26grader. Nu beter sig inte datorn så konstigt längre ..
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|