FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Vem står för kostnaden om kunden ska returnera en trasig vara?
Vill gärna ha tillbaka produkten som en kund mailade om eftersom det är andra gången den går sönder för henne. Hon har alltså fåt en ny redan en gång |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Står inte det i dina villkor?
Om inte borde du stå för kostnaden om det det är fel på varan. Men du behöver inte lägga ut för returfrakten utan kan välja att skicka pengarna när du fått tillbaka varan och felet är konstaterat. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Är din kund ett företag så gäller istället erat avtal. Finns inget avtal så har kunden inget rätt att reklamera en vara. Vill du ändå ta emot en reklamation så kan du låta kunden stå för fraktkostnaden. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Ja man står för returfrakten.. sen är det roligt när man fått tillbak varan och inser att det inte är ett fabriksfel utan ett slitage (dvs ingen reklamation).. roligt att försöka be dom om fraktpengar och skicka tillbaka varan?
Hur gör ni? Ber ni även att få kort på varan innan ni tar emot den? Mina varor kan inte beskrivas genom att säga att den slutat fungera precis.. oftast ett vågspel om det är reklamation eller inte. Lite jobbigt stå för frakt fram o tillbaka på 300kr på en vara till självkostnadspris på 200kr ![]() I fysiska butiken går det då bra, bara att neka pga inget kvitto på när dom handlat. Attans dessa elektroniska mail som aldrig slängs! ;D |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Ex. .. bla bla reklamation . . Notera att om en produkt testas enligt din felbeskrivning utan att felet du beskrivit kunnat påträffas återsänds produkten till dig mot en avgift på xxx kr exkl. moms (xxx kr inkl. moms) plus fraktkostnader. Därför är det väldigt viktigt att din felbeskrivning är utförlig... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Nykomling
|
Citat:
Citerar Konsumentverkets hemsida: Citat:
Citat:
http://www.konsumentratt.konsumentve...ArticleId=2479 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||||
|
|||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Edit: För att förtydliga: Vid öppet köp står kunden själv för returfrakten. Vid reklamationer så står säljaren för samtliga kostnader, vilket även inkluderar returporto i det fall att konsumenten måste återsända den trasiga varan. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Du har helt rätt. Var lite snabb där och missade att det var reklamation det handlade om.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag jobbar själv på en reklamationsavdelning och det är alltid vi (företaget) som står för frakten. No mater what. Vi gör endast returavdrag 10%-20% om det är så att varan är använd och inte går att sälja i nyskick.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|