Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Vem står för frakten?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-02-19, 09:49 #1
Craxen Craxen är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 433
Craxen Craxen är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 433
Vem står för kostnaden om kunden ska returnera en trasig vara?
Vill gärna ha tillbaka produkten som en kund mailade om eftersom det är andra gången den går sönder för henne.
Hon har alltså fåt en ny redan en gång
Craxen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-19, 09:59 #2
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Står inte det i dina villkor?
Om inte borde du stå för kostnaden om det det är fel på varan. Men du behöver inte lägga ut för returfrakten utan kan välja att skicka pengarna när du fått tillbaka varan och felet är konstaterat.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-19, 10:58 #3
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Originally posted by Sagoborgen@Feb 19 2008, 10:49
Vem står för kostnaden om kunden ska returnera en trasig vara?
Vill gärna ha tillbaka produkten som en kund mailade om eftersom det är andra gången den går sönder för henne.
Hon har alltså fåt en ny redan en gång
Det beror på om din kund är konsument eller företag. Är hon konsument så gäller distansavtalslagen och då står du för returfrakten vid en reklamation.

Är din kund ett företag så gäller istället erat avtal. Finns inget avtal så har kunden inget rätt att reklamera en vara. Vill du ändå ta emot en reklamation så kan du låta kunden stå för fraktkostnaden.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-24, 00:19 #4
Forslunds Forslunds är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 59
Forslunds Forslunds är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 59
Ja man står för returfrakten.. sen är det roligt när man fått tillbak varan och inser att det inte är ett fabriksfel utan ett slitage (dvs ingen reklamation).. roligt att försöka be dom om fraktpengar och skicka tillbaka varan?

Hur gör ni? Ber ni även att få kort på varan innan ni tar emot den? Mina varor kan inte beskrivas genom att säga att den slutat fungera precis.. oftast ett vågspel om det är reklamation eller inte. Lite jobbigt stå för frakt fram o tillbaka på 300kr på en vara till självkostnadspris på 200kr

I fysiska butiken går det då bra, bara att neka pga inget kvitto på när dom handlat. Attans dessa elektroniska mail som aldrig slängs! ;D
Forslunds är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-25, 09:18 #5
Tarass avatar
Taras Taras är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 135
Taras Taras är inte uppkopplad
Medlem
Tarass avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 135
Citat:
Originally posted by Forslunds@Feb 24 2008, 01:19
Ja man står för returfrakten.. sen är det roligt när man fått tillbak varan och inser att det inte är ett fabriksfel utan ett slitage (dvs ingen reklamation).. roligt att försöka be dom om fraktpengar och skicka tillbaka varan?
Hur gör ni? Ber ni även att få kort på varan innan ni tar emot den? Mina varor kan inte beskrivas genom att säga att den slutat fungera precis.. oftast ett vågspel om det är reklamation eller inte. Lite jobbigt stå för frakt fram o tillbaka på 300kr på en vara till självkostnadspris på 200kr
I fysiska butiken går det då bra, bara att neka pga inget kvitto på när dom handlat. Attans dessa elektroniska mail som aldrig slängs ;D
Detta skriver du om i dina köpvillkor.
Ex.
.. bla bla reklamation . . Notera att om en produkt testas enligt din felbeskrivning utan att felet du beskrivit kunnat påträffas återsänds produkten till dig mot en avgift på xxx kr exkl. moms (xxx kr inkl. moms) plus fraktkostnader. Därför är det väldigt viktigt att din felbeskrivning är utförlig...
Taras är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-25, 09:36 #6
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Originally posted by Forslunds@Feb 24 2008, 01:19
Ja man står för returfrakten.. sen är det roligt när man fått tillbak varan och inser att det inte är ett fabriksfel utan ett slitage (dvs ingen reklamation).. roligt att försöka be dom om fraktpengar och skicka tillbaka varan?

Hur gör ni? Ber ni även att få kort på varan innan ni tar emot den? Mina varor kan inte beskrivas genom att säga att den slutat fungera precis.. oftast ett vågspel om det är reklamation eller inte. Lite jobbigt stå för frakt fram o tillbaka på 300kr på en vara till självkostnadspris på 200kr

I fysiska butiken går det då bra, bara att neka pga inget kvitto på när dom handlat. Attans dessa elektroniska mail som aldrig slängs! ;D
Jag får sällan tillbaks reklamationer på varor som är över 6 månader gamla. Det första halvåret ligger bevisbördan ändå på mig som säljare, så då måste man i stort sett acceptera alla reklamationer (även om det är uppenbart att kunden kört över prylen med en långtradare). Vill jag neka en reklamation då så måste jag ta det till rätten och det orkar man så klart inte göra pga en pryl för 200 kr.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-25, 12:06 #7
Webstyle Webstyle är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 9
Webstyle Webstyle är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 9
Citat:
Originally posted by Gustav@Feb 19 2008, 11:58
Är hon konsument så gäller distansavtalslagen och då står du för returfrakten vid en reklamation.
Det stämmer inte riktigt. Säljaren står för ordervärdet inkl frakt, ej returfrakt om säljaren inte skriver det i sina villkor.
Citerar Konsumentverkets hemsida:

Citat:

Distans- och hemförsäljningslagen innehåller bland annat krav på att säljaren ska ge dig tydlig information om hur du kan ångra ditt köp.

Vid distansavtal: Om du ångrar köpet får du själv betala returportot. Vid hemförsäljning och telefonförsäljning ska du inte behöva betala returfrakten.
Citerar Svenska postorderföreningens branschregler:

Citat:

Om konsumenten ångrar köpet skall varan återlämnas. I marknadsföringen skall anges att konsumenten – om denne utövar sin
ångerrätt och säljaren begär det – är skyldig att själv bekosta returfrakten.
Info om konsumenträtt hos Konsumentverket:
http://www.konsumentratt.konsumentve...ArticleId=2479
Webstyle är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-25, 12:10 #8
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Ursprungligen postat av Webstyle
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav
Är hon konsument så gäller distansavtalslagen och då står du för returfrakten vid en reklamation.

Det stämmer inte riktigt. Säljaren står för ordervärdet inkl frakt, ej returfrakt om säljaren inte skriver det i sina villkor.
Citerar Konsumentverkets hemsida:

Citat:

Distans- och hemförsäljningslagen innehåller bland annat krav på att säljaren ska ge dig tydlig information om hur du kan ångra ditt köp.

Vid distansavtal: Om du ångrar köpet får du själv betala returportot. Vid hemförsäljning och telefonförsäljning ska du inte behöva betala returfrakten.


Citerar Svenska postorderföreningens branschregler:

Citat:

Om konsumenten ångrar köpet skall varan återlämnas. I marknadsföringen skall anges att konsumenten – om denne utövar sin
ångerrätt och säljaren begär det – är skyldig att själv bekosta returfrakten.
Info om konsumenträtt hos Konsumentverket:
http://www.konsumentratt.konsumentverket.s...gArticleId=2 479
Nu blandar du äpplen med päron. Du pratar om öppet köp nu och inte reklamationer, vilket är en helt annan sak. Det är olika paragrafer i distansavtalslagen som reglerar ångerrätten och rätten att reklamera.

Edit: För att förtydliga: Vid öppet köp står kunden själv för returfrakten. Vid reklamationer så står säljaren för samtliga kostnader, vilket även inkluderar returporto i det fall att konsumenten måste återsända den trasiga varan.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-25, 12:16 #9
Webstyle Webstyle är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 9
Webstyle Webstyle är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 9
Du har helt rätt. Var lite snabb där och missade att det var reklamation det handlade om.
Webstyle är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-25, 12:19 #10
Cos Cos är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 307
Cos Cos är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 307
Jag jobbar själv på en reklamationsavdelning och det är alltid vi (företaget) som står för frakten. No mater what. Vi gör endast returavdrag 10%-20% om det är så att varan är använd och inte går att sälja i nyskick.
Cos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017