FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej
Vi har fått erbjudande att köpa en konkurrents kundlista (de ska lägga ner sin verksamhet). Jag har inte gjort något liknande tidigare så jag är lite nyfiken på vad ni andra har för erfarenheter av detta och vad som är rimligt att betala per kund? Det är kunder som har handlat minst en gång tidigare och snittordern är runt ca 500 kr. Tanken är att göra nyhetsbrevsutskick till dessa och försöka få dem att välja oss när de inte längre kan handla hos vår konkurrent. Tacksam för tips!! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Vad tror du att det är värt för dig?
Du kan köpa fullständiga "snigel postadresser" för ca 2-3 kr st. Hur lång tillbaka stäcker sig adresserna? Jag har en site för dop, så för min del är det ju inte värt att köpa adresser som är 2-3-4 år gamla. Vad tror du att du får för svar om du mailar ut till alla dessa kunder? Har du skickat ut nyhetsbrev till dina befintliga kundeR? Vad är det för respons på dessa? Om du köper den för 5000 och snitt köpet ligger på 500 så måste du sälja till minst 20 personer för att nå break even. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Bäst är ju om konkurrenten ifråga skickar ut brevet där de hänvisar till er, eller åtminstone att det ser ut så.
Frågan om vad det är värt för dig kan bli för enkel. Vad det är värt för dig är vad du kan räkna hem det för genom olika företagsekonomiska metoder. Till exempel att x% av y antal i listan är återkommande kunder och de köper i genomsnitt för z kr gör att listan är värd x/100*y*z minus ev avdrag för värdeminskning. Men bara för att man kan räkna hem det betyder det inte att man ska göra det. Kan finnas bättre sätt att göra av med pengar på. Det finns åtminstone två faktorer till att ta hänsyn till. Dels vad det brukar kosta att köpa upp motsvarande register nån annan stans. Att köpa hela listor är inte så vanligt, man brukar få köpa enstaka utskick. Sen är det vad det skulle kosta dig att jobba upp motsvarande mängd och kvalitet av kontakter på egen hand. Till exempel genom att lotta ut en back öl och en räkmacka bland de som skriver upp sig på en e-postlista. Om kvaliteten är lika hög är en annan men viktig detalj. Med lite tur så är alternativen billigare än vad det är värt för dig i inkomster och då har du gjort en bättre affär. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
||