Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

När vet man att det är dags att börja köra med

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-03-19, 23:15 #1
wizzos avatar
wizzo wizzo är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2006
Flitig postare
wizzos avatar

När vet man att det är dags att börja köra med Objektorienterad programmering (php) i sina arbeten?
Har försökt att förstå OOP under en väldigt lång tid men lyckas inte tillämpa det praktiskt. Känns som att jag slösar bort massor av tid på att försöka förstå OOP när jag istället kunnat ägnat tiden åt att lära mig att skapa nånting praktiskt istället.

Vad är era tankar angående objektorienterad programmering för nån (mig) som inte har läst omfattande datoringenjörskunskap?
wizzo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-20, 08:03 #2
wooper wooper är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2008
wooper wooper är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2008
Först måste du väll fundera på vad du vill åstadkomma. Behöver du skapa en inloggning eller en koppling till en databas, ja då är det dags att börja studera PHP eller något annat programmeringsspråk.
wooper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-20, 08:37 #3
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
Mycket flitig postare

En duktig programmerare lär sig hela tiden nya saker. OOP är kanske inte lämpligt i all fall, men OOP är sällan fel. Sedan kan man arbeta OOP utan att för den delen arbeta med ett språk som har OO stöd. Men det är överkurs att förstå det... :-) men det korta svaret på din fråga är att OOP har sina fördelar och det finns väl ingen anledning till att du inte skulle använda det genomgående.

Det här kanske känns som ett personligt påhopp, men det är det inte. Men om du har problem med att förstå grundläggade programmeringsprinciper är det kanske inte programmering du skall fokusera på. Som wooper skriver bör du fudnera på vad du vill åstadkomma. Enklare fixar kanske du kan klara ändå, men du kanske borde fundera på om du skall fokusera på något annat. Du har kanske massor av bra idéer och ett sinne för affärer. Fokusera då på det tillsammans med någon annan som är en duktig programemrare. Eller så hittar du en bättre lärare :-)
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-20, 10:47 #4
wizzos avatar
Flitig postare

Flitig postare
wizzos avatar

Citat:
Originally posted by eg0master@Mar 20 2008, 09:37
En duktig programmerare lär sig hela tiden nya saker. OOP är kanske inte lämpligt i all fall, men OOP är sällan fel.
IC, då kan jag med rent samvete ignorera OOP och bara försöka bli bra på procedural formen istället.
wizzo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-20, 11:38 #5
HenSod HenSod är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: May 2005
HenSod HenSod är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: May 2005
Citat:
Ursprungligen postat av wizzo
Citat:
Ursprungligen postat av eg0master
En duktig programmerare lär sig hela tiden nya saker. OOP är kanske inte lämpligt i all fall, men OOP är sällan fel.
IC, då kan jag med rent samvete ignorera OOP och bara försöka bli bra på procedural formen istället.
Jag skulle vilja påstå att det i många fall är lättare att skriva bra kod om man jobbar objektorienterat. Dessutom finns det större möjligheter att på ett enkelt sätt utveckla koden vid ett senare skede om man använder OO. Därför är det aldrig fel att lära sig OOP.
HenSod är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-20, 11:48 #6
KarlRoos KarlRoos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2007
KarlRoos KarlRoos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2007
Jag har samma problem, PHP programmeringen flyter på jätte bra men har inte riktigt förstått hur man tillämpar OOP.
Läst lite guider och så och jo, jag förstår poängen med det. Men hur tillämpar man det :blink:

Finns säkert någon som kan tipsa om någon bok eller något där de beskriver från grunden upp till lite mer avancerad OOP i PHP?
Då skulle både jag och wizzo nog bli glada
KarlRoos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-20, 12:19 #7
Aerpe Aerpe är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2006
Aerpe Aerpe är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2006
Nu kanske det här låter lite knas, jag lärde mig grunderna i PHP och hoppa sedan på Ruby on Rails ( ca 3 månader sedan ).

Och mycket av det jag lärt mig nu av RoR skulle jag kunna använda till fin och effektiv kod i PHP.

Agile, DRY, RESTful development och givetvis OOP.

Blaha blaha.
Aerpe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-20, 12:42 #8
Jawns avatar
Jawn Jawn är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2004
Jawn Jawn är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Jawns avatar

Reg.datum: Aug 2004
Säger två saker, papper o penna

men värt o läsa
http://www.webmasterstop.com/56.html

Jag kodar inte allt i oop, men vissa saker passar perfect i OOP medans andra saker inte passar.
Jawn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-20, 13:43 #9
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av wizzo
Citat:
Ursprungligen postat av eg0master
hehe, ja om du inte vill bli en duktig programemrare i alla fall... :-)
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-20, 13:50 #10
Kristoffer G Kristoffer G är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2007
Kristoffer G Kristoffer G är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2007
I små till medelstora system tycker jag det är mer en smaksak om man vill köra oop eller inte. Det är väl egentligen aldrig fel att köra i OOP, men det kan ibland ge onödigt "komplicerade" filer kan jag tycka....

Men däremot om du bygger ett större system kan det vara en bra ide. Alla har väl ett eget sätt att programmera och lägga upp saker och ting, själv brukar jag köra med vad jag kallar moduler som mer eller mindre bara är ett sätt att struktera funktioner och annan kod så att man får en bättre överblick. Många gånger så ska personen jag kodar åt själv kunna gå in i koden och göra ändringar... därför viktigt att det är så simpelt och strukturerat som möjligt.
Kristoffer G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017