FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hej,
flikar in med ännu en copyright-relaterad fråga. Vad gäller som standard för pressbilder map artister? Får man fritt distribuera vidare dessa på valfritt sätt, tex på sin egen hemsida eller som bakgrundsbild i mobil osv? Om man behöver tillstånd/licens finns det en liknande myndighet som STIM för detta? /mvh en rookie |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
STIM är ingen myndighet.
Jag tror det beror på hur du använder bilderna. Själv använder jag produktbilder som är pressmaterial för jag har uppfattat att det är ok när man skriver om produkten. Säkrast är förmodligen att du hör dig för med skivbolaget eller vem som nu ansvarar för ersättning i dessa fall.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Okej, ingen myndighet, men ni förstår nog vad jag menar.
![]() Blir en stort jobb att höra med varje artist om man tex som jag vill ha bild+artistinfo+erbjuda mobilbild via sms på min hemsida. Detta för varje arist som ska lira på olika festivaler i Sverige. Att knacka på hos var och en låter tidsödande.... ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
mindphaser, när jag frågat de som skickar ut pressmeddelanden så säger de att det är lugnt så länge man inte redigerar bilderna.
Men du kan nog lugnt räkna med att de blir vansinniga om du börjar tjäna pengar på bilderna från pressmeddelanden, med all rätt. Bäst är att bygga upp en egen bildbank för sådant där man själv äger bilderna. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Magkänslan säger att det du vill göra inte är tillåtet utan ersättning. Förmodligen bör du vända dig till någon bildbyrå där du kan köpa bilderna.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Japp, låter rimligt som ni säger. Tackar för era svar!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Du kan läsa, och ställa frågor, om upphovsrätt när det gäller bilder på Bildleverantörernas förening.
http://www.blf.se/468.php |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|