FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Hej.
Köp och säljmarknaden för sidor / webbtjänster här på WN är rätt aktiv. Dock är det inte alltid så självklart vad en sida är värd.. Vad sägs om att disktera hur man skall värdera en sida? Vem vet - detta kanske leder till att någon driftig nisse här på formuet skapar någon slags tabell-tjänst (där man kan registrera och jämföra olika köp för att kunna ta reda på ett ungerfärligt värde) Några faktorer som jag tror bör påverka ett pris: * Domännamn: --- Kort / Långt? --- Antal ord? --- Unikt? --- Ingår .com, .se, .nu.? --- Ingår med och utan - mellan orden? * Antalet unika besökare per vecka * Procent återkommande besökare * Antalet registrerade medlemmar * Procent av de registrerade medlemmarna som är aktiva * Möjlig utvecklingspotential * Styrka på varumärket * Arkitektur / Platform --- Svårjobbat? --- Går att skala ut? * Intäkter: --- Reklamintäkter --- Företag / Privatpersoner med abbonemang * Kostnader (drar ner priset): --- Personalkostnader --- Tid för återkommande administration --- Licenskostnader Fyll på med det ni kan komma på... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det här är något att tänka till lite över också anser jag:
*Domännamn ---Typos ---Konkurrens (domännamn) ---Kompletterande IDN-domäner ---Historik *Sidans PR och placeringsresultat i Sökmotorerna * Verksamhet/inriktning ---Konkurrens ---Målgrupp ---Befintliga marknadsföringskanaler ---Samarbetspartners (Marknad) ---ÅF-avtal, förutsätter sidans verksamhet återförsäljaravtal med leverantör * Besökare ---Geografisk härkomst (Svenska/Internetionella) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Domännamnets värde enligt de faktorer som listats tror jag inte spelar särskilt stor roll om det är en etablerad site.
Jag menar, om vi bortser från att de hör till väl etablerade siter så hade ju domännamn som Youtube.com och Adlibris.se varit rätt värdelösa.. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
|
Citat:
Är det en sida som till 100% lever på befintliga text- och bildlänkar för sin inkommande trafik - så ger jag dig rätt. Men jag vill påstå att det inte finns denna typ av siter och därmed blir domänen viktig enligt ett par eller flera faktorer. (Beroende på namn, längd, uppbyggnad, språk, längd mm) Låt mig ta ett exempel: När en Internetbaserad TV-tablåtjänst lanserades i Sverige under stort pompa och ståt med tillhörande MASSIVT reklamunderstöd, så hade den tjänsten bestämt sig för att använda en domän i bestämd form. Till följd av detta registrerades domännamnet i obestämd form av annan part och enligt de uppgifter jag sett fick denna "obestämda form" 6-siffriga antal besök den första månaden. Utan att veta vad tablåtjänsten hade för besökarantal, så vågar jag påstå att de gärna sett det 6-siffriga antalet besökare hittat till avsedd sida.. Eller ett annat exempel: Internetmarknadsföringskoncernen "ea st po int.se" som bytte tillbaka till namnet "get up date d.se" - Jag sitter själv på en domän som får en hemlig mängd trafik som gissningsvis sökte annan adress; "ge tup dates.se" Vidare gäller regeln att ju längre domänen är, desto fler möjligheter till felstavningar, sen finns det andra aspekter som att om domänen innehåller tecknen s, d, f, g, h, j, k, l eller ö, så löper den större risk för att felstavas än andra tecken, eftersom qwerty-tangentborden omger dessa tecken med 6 andra tangenter som "feta" eller "slipprande" fingrar kan slinta till osv. Detta är fortfarande bara ur felstavningsaspekten. Sen skrivs korta domäner oftare in i browserns adressfält än längre URLer (som helst klickas fram). Och en kort URL som snabbt skrivs in från minnet har tendens att bli fel i säg en gång av tio Men det spelar naturligtvis också roll om domänen känns "naturlig" och innehåller vanligt förekommande ord eller om det är svengelska, egna ihopsättningar eller fantasiord etc. Men jag vidhåller att flera av de aspekter som tagits upp för domännamn bör spela stor roll för en site vid försäljning/uppköp. Är det kul att veta att 10% av din målgrupp inte hittar fram till siten - eller att 10% av sitens besökare egentligen skulle någon annanstans ? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Men är "typo traffic" speciellt värdefull, det blir väl mest engångsbesökare? Är sådan trafik sustainable?
Jag skulle säga att hur bra sidan konverterar är bland det mest intressanta, tillsammans besöksstatestik med sökposition för viktiga keywords etc. Klart att "www.eba u.com" måste få en del träffar, men det beror så klart vad man har för målsättning med sidan. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Citat:
Värdet av typotrafik är också svårt att sätta en exakt siffra på. Kanske inte speciellt värdefull som MFA, (drar kanske in 3-5% ctr på annonserna och värdet på det är beroende på program, ämne mm) Vilket iofs innebär att det inte behöver många dagars klick för att gå från investering till profit - generellt sett. Vad som däremot gör en TYPO-adress värdefull är om en siteägare (av huvudsiten) även har dessa domäner skyddade/registrerade och leder trafiken "rätt" Sen beror det väl också på vad man anser vara värdefullt - mätt i pengar är ju TYPO-domäner en av de mest lukurativa marknaderna som finns på Internet idag. Ett bländande exempel av hur en person värderas till drygt 2 miljarder SEK pga av typos är ju Kevin Ham Och för att spinna vidare på ditt exempel med ebay - Hur omfattande och värdefull tror du inte att adressen ebay.cm är för sidan man landar på!? Spåna bara och tänk dig att 5% av besökarna hamnar hos denna konkurrent varje dag - året runt - gissa dig till antal transaktioner, omsättning, vinstbortfall mm Efter det har du nog samma bild som mig om att typos är viktigare än att bara viftas bort.. Men jag menar inte att domänuppbyggnader, typos, andra TLD-innehav, konkurrens mm är det viktigaste i ett siteuppköp - jag säger bara att det är värden och faktorer som görs bäst i att analyseras och ta med i beräkningarna. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Intressant. Tack för en bra länk!
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Så hur värderar man varje enskild faktor?
Vad kostar t.ex. 10.000 unika besökare per vecka? |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|