FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Hur ser framtiden ut för domännamn och då mer specifikt .se-domäner?
Är det vettigt att sitta kvar på dem några år eller tror ni att betydelsen för internetdomäner kommer att minska i takt med att nya söksätt kommer? Hur resonerar ni? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det blir knappast fler lediga bra namn med tiden. Och hur bra söksätt det kommer att finnas så kommer man vilja ha ett bra namn på sin tjänst då när du marknadsför ett namn så räknar du på mer än bara sökmotorstrafik
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Inom en överskådlig framtid så kommer bra domännamn att öka i värde. De kommer att öka i värde till den dagen då man lägger ner Internet till förmån för någon ny och bättre teknik. Det känns som en ganska avlägsen framtid, även om utvecklingen ibland kan gå förvånansvärt fort.
Om det är lönsamt att sitta och klämma på domäner beror på dina alternativkostnader. Låt säga att du kan få 50000 kr för en bra domän idag. Om sex år så kan du få 100000 kr för samma domän. Frågan är då om du hade kunnat få bättre avkastning för 50000 kr på annat håll, än om du låser kapitalet i domänen. Kanske hade du fått bättre avkastning om du sålt domänen och investerat i aktier, fastigheter eller land. De flesta som sitter och hamstrar domäner gör en felkalkylering när de räknar på att en domän bara kostar dem registreringsavgiften varje år. Istället måste man räkna på alternativkostnaden med utgångspunkt för domänens värde vid en försäljning i dagsläget. Det finns alltså ingenting som säger att det är bra att avstå ifrån en försäljning, bara därför att domänen kommer att öka i värde med tiden. Jag tror inte att vi kommer att få se sådana enorma värdeökningar i framtiden, som vi fick se i början av 2000 talet. Internet har mognat nu och tillväxten kommer inte att vara riktigt lika hög i fortsättningen. Den som sparade en domän mellan åren 1990 och 2000 har förmodligen tjänat bättre på sin investering än den som sparar en domän mellan 2008 och 2018. När jag var liten och samlade på spelkort så grämde jag mig över att jag inte hade börjat samla betydligt tidigare, eftersom alla de bra och dyra korten ingick i Edition 1 (som då inte längre gick att köpa). Vad gäller domäner så känns det som en favorit i repris. Man önskar att man hade "upptäckt" Internet tio till tjugo år tidigare ![]() |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|