FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Jag kommer ihåg att jag läste en artikel om att människor i vissa flygplanstyper, som satt på specifika sittplatser i ett flygplan riskerade att tappa medvetandet betydligt lättare/oftare än andra pga någonslags oblans i planet.
Finns det någon som har läst artikeln och vet var artikeln kan ha funnits? Skulle vara intressant att läsa.
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Kan tyvärr inte hjälpa dig med artikeln men jag tror inte det spelar någon större roll var i planet man sitter. Däremot så ökar risken för blodproppar och liknande om man sitter stilla en längre period och sitter man olika trångt på olika platser så påverkar ju det givetvis en del. Att resa på sig ett par gånger under längre turer är rekommenderat.
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Har det inte att göra med luftcirkulationen då? Syrehalten lär väl inte vara lika i hela planet?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Ja vi är raketforskare på WN också
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Jag har för mig att de utifrån statistik och mätvärden kunde peka ut en specifik plats i en specifik flygplanstyp, t.ex. plats 19E i en Boeing 747 (nu var det väl varken plats 19E eller en Boeing 747 dock), skulle innebära ökad risk för att man svimmade. Kan dock komma ihåg fel. Dock har jag inte kvar någon referens till artikeln jag läste men skulle gärna vilja läsa den igen.
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Nu bad jag ju dock inte direkt om någon utredning i ämnet från någon WN'are, utan enbart om en referens.
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
![]() Den fysik jag läst (som civilingenjör i Datakom) är tyvärr alltför grundläggande för att jag ska kunna utreda huruvida det faktiskt är möjligt eller ej. Men principen att syresättningen av luften i delar av planet varit bristande och på så sätt kan leda till syrebrist och medvetslöshet låter inte alltför långsökt. Grazzy's sajt Nyhetsportalen lyckades inte heller ge något resultat, men sökmöjligheterna är ju en aning trubbiga. Artikeln var dock på svenska. Kan ha varit allt från NyTeknik till Aftonbladet/SvD osv...
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Inte för att detta hjälper men... jag minns också vagt att jag läst om detta. Mer än så minns jag dock inte
![]() |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|