FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Är det bra business i sökmotoroptimering? Såg precis att Jajja startat en egen tidning där det skriver om detta, mest för att sälja in sina egna tjänster förmodar jag, men en tidning är ju inte gratis. Finns det någon på WN som jobbar med detta idag?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Flera callcenter i Sverige och övriga Norden säljer bla. PPC och tjänster inom sökmotoroptimering på uppdrag av de större företagen i branschen.
Kommentarar som rör Jajja finns det gott om lagrade på WN, gör en enkel sökning. Även om resultatet för våra kunder ofta blir över deras förväntningar så vill jag ändå påstå att det inte är någon glittrande guldgruva. Det har blivit lite som katalogbranschen, dvs. för många aktörer som inte riktigt borde vara där. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Validating
|
Självklart ar det bra business både för kunder och optimeringsföretag.
Det finns dessvärre alltför många företag som säger att dom utför sökmotoroptimering, men som i själva verket inte utför mycket av det. Det finns också en del företag som verkligen arbetar seriöst med optimering, följer sökmotorernas regler och ser till så att kunderna når topplaceringar på sina önskade sökord, en bättre, billigare och bättre marknadsföringsmetod än förstaplatsen finns inte . En sökmotoroptimering i våra ögon handlar om att optimera varje sida utifrån relevans, det är nyckeln. Att skapa dörrsidor, spegeldomäner eller annat otillåtet material åt kunder äventyrar faktiskt kundernas möjligheter. Att vara ärlig mot sökmotorerna lönar sig i längden. Jag vet inte vilken del din fråga handlade om, kund eller optimeringsföretag, men det är naturligtvis lönsamt för båda (om man väljer rätt optimeringsföretag). Skall ni optimera er hemsida så rekommerndarar jag att ni läser Googles regler först och ser vad som är tillåtet för oss SEO's och inte. Kontrollera med leverantörerna hur dom arbetar, det är mkt viktigt. Och sist, sök på webben. Dom som kan sina saker ligger i toppen. Reglerna kan ni läsa på SEO Logik (översatt från Google rätt av till Svenska) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Nykomling
|
Jag skulle vilja säga att anledningen till att det är så pass bra business för utvecklare är att många aldrig hört talas om det. Jag tror faktiskt att det är fler som kan med simplare kodspråk än det finns de som vet vad sökmotorsbranschen handlar om. Det gör konkurrensen på en normal nivå, se webbutvecklingsbrashen, där finns det hur många som helst med kompetens men deras problem blir oftare att de verkligen får spendera väldigt stora mängder tid på att söka potentiella kunder, ifall de inte marknadsfört sig bra.
För kunden så är sökmotorernas dominans vad det gäller att hitta tjänster och produkter relativt ny. Ett tecken på detta är väl nästan att "Googla" lagts till i svenska akademins ordlista. Det ligger, för kunden, ett helt nytt sätt att marknadsföra sig framför dem (då bortser jag från enklare former av anpassning för sökmotorer med endast sökord och beskrivning). Så vad jag har känt i alla fall så är intresset stort att vara "med på tåget". Detta tillsammans är vad jag ser som det positiva som gör marknadsföring på sökmotorer till en trevlig bransch att vara i. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag tycker att det verkar finnas väldigt många bolag som erbjuder detta, så det känns om marlnaden är mättad. Eller har jag fel?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Allt handlar om att synas, spelar ingen roll om du har en bättre produkt än andra om du inte syns! ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Tyvärr så verkar det inte gå att beställa tidningen utan den skickas enbart ut till Jajjas kunder samt marknadschefer på stora samt medelstora företag. Jag fick ett ex. av deras tidningen och måste säga att den var rätt tunn. Prova att slå en signal till Jajja och be dem skicka ett ex.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Frågan är när marknaden blir mättad. Jag funderar på att erbjuda sökmotoroptimering samt sökmotorregistrering som en tilläggstjänst på MissDomain.com.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Nu har Jajja börjat marknadsföra deras tidning. Man kan beställa ett ex. av tidningen här:
http://www.jajja.com/magazine/index.html |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|