FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej,
på vår sida har vi problem med Norton Internet Security 2004, närmare bestämt adblock-funktionen i denna. Förutom att den blockerar annonser så blockerar den nämligen många av de vanliga bilderna som vi vill visa, som alltså inte är reklam. Jag vet att vissa ord, t.ex. "ad" eller "banner" kan göra att bilder filtreras bort av NIS, men emellanåt fattar jag inte alls varför den filtrerar bort vissa bilder. T.ex. följande kod kommer att filtreras bort av NIS: img src="http:// min sida /countries/sweden/images/car/c/medium/91227_1_med.jpg" width=120 height=90 border=1 alt="" Däremot, om jag plockar bort antingen width eller height taggen så filtreras bilden inte bort. Motsvarande kod med en thumbnail filtreras inte bort. Någon som har mer insikt i detta? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag kollade upp vad standarsstorlekarna för banners är och 120 * 90 px är en standard för banners så jag är ganska övertygad om att det är därför som bilden filtreras bort av NIS.
Vill du kolla de olika standarder som finns så kolla denna sidan. www.simplygraphix.com/banners_sizes.html Det verkar inte på dig som om du tycker att det är särskilt jobbigt att folk slipper undan att se er reklam på sidan? Det verkar ju trots allt som om banners står för en stor del av era intäckter eller? Har ni gjort några försök med att hindra de användarna som blockar banners att inte komma in på sidan? :unsure: Edvard |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Administratör
|
Man kan ju gissa å att mjukvaran filterar bort bilder i formatet 120x90 för att det är en standard bannerstorlek.
Thomas
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej och tack för svar!
Jo visst är det ett generellt problem att användare blockerar reklam. Bland annat är det därför som vi väntat rätt länge med att göra något åt dessa problem eftersom det känns lite märkligt att lägga ner tid på att lösa problem som bara uppstår för de som filtrerar bort reklam. Ett problem är dock att normalanvändaren inte förstår varför sidan inte visas som den ska, vilket leder till en massa frågor som tar tid att förklara gång på gång. På längre sikt är detta förstås inte alls bra och man skulle ju kunna tänka sig att helt blockera NIS-användarna och istället visa ett felmeddelande att "Denna sida kan ej visas om du har adBlocker aktiverat" samt en instruktion om hur man kan göra för att slå av NIS för vår sajt. Eftersom konkurrensen är extrem (känns som det finns tusentals liknande sajter), så är man dock lite försiktig med att vara först ut med ett sådant grepp. Det diskuteras för övrigt flitigt om detta på olika webmaster-forum har jag sett, det finns vissa planer på stämningar et.c. och i nuläget känns det därför bäst att lösa detta kortsiktigt, avvakta lite och sedan fundera på en mer långsiktig lösning. I princip hoppas man väl på att någon större spelare ska ta första steget. T.ex. något av de olika annonsnätverken, eller varför inte Google (vars adsense-annonser också blockeras). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Har själv ingen sida live för tillfället mem håller på att utveckal en sida som ska gå live till hösten och vi ska såklart ha reklam på sidan och det känns inget roligt att ha sidan uppe och betala för de användare som inte ser våra banners.
Det har ju diskutterats flera gånger på wn innan och det är många webmasters som tycker att de användare som inte ser reklammen stjäller från företaget och jag är helt klart benägen att hålla med, det finns ju en anledning till att reklamen finns där. Skulle vara intressant att se hur många procent av besökarna som använder denna typen av program. Kom på att jag egentligen är en tjuv också, använder ju firefox som blockar pop-ups som default ![]() Hade varit riktigt nice om google hade gjort något åt detta fenomen dom måste ju förlora en hel del på detta! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag vet inget om NIS men jag skriver i alla fall =)
Den blockar antagligen standard-banner-storlekar ja. Men jag tycker att det är riktigt dåligt faktiskt av dom som använder ad-blockers. Och dom som blockar ens sidas ads borde inte alls få tillgång till sidan. Därimot så är jag på deras sida också eftersom många sidor har jobbig reklam. Pop-ups är i princip den ända webside reklam jag tycker är jobbig. Och speciellt när det kommer upp tre stycken. Det är inte så bra för anonsörerna heller för om det kommer för mycket reklam samtidigt så läser man inte det. Jag är väldigt mycket på "helt gratis för alla användare"-sidan så reklam är ett måste för att allt ska rulla. Vore det inte bra om dom slutade göra ad-bockers och websidorna samtidigt skärpte sig och inte spydde ut reklam på en. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Eller har jag helt fel? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jonas du har rätt. Alla popup som dyker upp utan att man klickat på en länk blockas och man får välja om man vill tillåta den sidan att visa popups.
Ska man tala om att blockera reklam så ska ni nog kolla på Adblock som är en extension till Firefox. Men hjälp av regex kan man blockera vad som helst på grund av deras URL. Men det programmet har jag svårt att tro att man skulle kunna stämma. Användaren måste själv lägga in filter för vad han inte vill se. Man kan använda den för att slippa se alla flash-filmer tex. Det är upp till användaren och ställa in vill vad han inte vill se. Har sett att det finns minst en sajt som med hjälp av javascript kollar om annonser plockas bort från sidan och isåfall skickar en till en sida där de förklarar att man måste tillåta deras annonser att visas. Skulle detta bli vanligt så kommer Adblock med alla sannolikhet att uppdateras så att den rapporterar till sidan att reklamen finns även om den inte gör det. Det ryktas även om att Adblock ska lägga in "Bayesian analysis" för att ta reda på vad användaren inte vill se och vad användaren vill se. Jag tror helt enkelt det är något man får leva med. Kommer någon på ett sätt som gör att reklamen visas så kommer någon komma på ett sätt som gör att man slipper reklamen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag föredrar då mina gamla härliga inställningar.
Lite avancerat men det är ändån effektivt. Lägger till tex. impse.tradedoubler.com i hosts filen och pekar den lokalt. Får ingen reklam då iheller ![]() Förstår ändån inte vitsen med att blockera reklam, det kan både vara bra och mindre bra. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Mycket lättare att lägga in /(\.|\/)(adtech|reklam|ads|ad|banner|banners|atdmt|annons |annonser|falkag|impse|adcycle|servedby)(\.|\/|_)/
i Adblock än att blocka massa servrar. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|