Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Copyright och domännamn

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-01-08, 13:55 #1
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Om någon registrerar cocacoladesign.com så inkräktar man väl på företagets copyright trots att det är ett helt annat verksamhetsområde?

Vad gäller generella ord som t.ex. webhost eller screwdrivers? Kan man skydda sådana som varumärken? Om jag då registrerar bluescrewdrivers.com, kan jag riskera att bli av med denna?
Oläst 2008-01-08, 14:06 #2
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2005
Internet Swedens avatar

Det beror givetvis på ord, utbreddhet, användningsområde mm mm

I Sverige är det extremt svårt att få generella ord som varumärken och de är oftast istället uppbyggda som "generellaordet"+Svenska eller "generellaordet"+verksamhet eller liknande.

Därmed inte sagt att det inte kan bli problem med att du anses inkräkta på det "generellaordet".

Men jag ser också att du skriver ut en .com-adress och då är det ännu luddigare.
Generellt sett lever varumärken och domäner två skilda världar och ingetdera ger någon förtur till det andra (förutom under vissa sunriseperioder för vissa TLDer). Men i övrigt är domäner inte geografiskt eller verksamhetsmässigt bundna på samma sätt som varumärken är. Speciellt inte generiska domäner som .com

Men är din motståndare tillräckligt driven kan han ju processa ändå, utanför UDRP, men det är lite svårt att ge en bedömning utan att veta vilket generellt ord det handlar om.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-08, 14:23 #3
Supermoderator

Supermoderator

Eftersom detta rör ett världsomfattande projekt som ännu inte lanserats så vill jag tyvärr inte gå ut med namnet nu. Jag skulle gärna vilja skydda namnet men det består av två generella ord så frågan är om det går, eller rättare sagt är värt besväret?

Vad som gäller i just Sverige är av mindre betydelse eftersom den största marknaden förmodligen kommer vara USA och de mer folkrika länderna i Västeuropa. Om det hjälper vad gäller risk för tvist och liknande så kan jag säga så mycket som att pengarna inom branschen ligger främst i information och data och inte alls mycket i produkter.
Oläst 2008-01-08, 14:33 #4
Internet Swedens avatar

Internet Swedens avatar

Citat:
Originally posted by tartareandesire@Jan 8 2008, 15:23
Eftersom detta rör ett världsomfattande projekt som ännu inte lanserats så vill jag tyvärr inte gå ut med namnet nu. Jag skulle gärna vilja skydda namnet men det består av två generella ord så frågan är om det går, eller rättare sagt är värt besväret?

Vad som gäller i just Sverige är av mindre betydelse eftersom den största marknaden förmodligen kommer vara USA och de mer folkrika länderna i Västeuropa. Om det hjälper vad gäller risk för tvist och liknande så kan jag säga så mycket som att pengarna inom branschen ligger främst i information och data och inte alls mycket i produkter.
Okej, men Sverige "kan" faktiskt spela roll - låt mig förklara vad jag menar;
Vid en domäntvist gäller vissa spelregler som att det ska påvisas att du registrerat i ont uppsåt, ej ha berättigat intresse osv.

Kan du då påvisa att du har "generelltord+generelltord" registrerat som varumärke i ett land eller geografisk plats - oavsett produkt/tjänstekategori - så försvinner ju iaf det hotet.

Jag tror nog även att "generelltord+generelltord" är lättare att få registrerat som varumärke än "generelltord" - men det är som sagt svårt att sia om utan att känna till mer.

Mitt råd är att skydda om det går..och om det är mycket som står på spel.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-08, 15:44 #5
Supermoderator

Supermoderator

Jo, jag förstår ditt resonemang där men Sverige är väl kanske inte det bästa landet att registrera varumärket.

Problemet, som jag ser det, i det här fallet skulle kunna vara att det på generellt ord 1 (som är det mer specifika ordet av de två).com finns en tjänst inom samma område som är inriktad på USA framför allt. Även om den håller ganska usel kvalité rakt igenom så är den ganska ledande inom området i nuläget.

Det blir ganska abstrakt och flummigt det här men men =)
Oläst 2008-01-13, 21:33 #6
taz76 taz76 är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2008
taz76 taz76 är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2008
en annan sak man bör tänka på är om man ska registrera företagsnamn (ex coca cola design) - där är dom väldigt hårda.. jag blev nekad "hjärtats inspiration" p.g.a att "inspiration" redan var registrerat i länet :/ så "coca cola design" skulle dom neka utan att tänka.. coca cola är säkert registrerat i hela sverige...
taz76 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-14, 07:50 #7
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Originally posted by taz76@Jan 13 2008, 22:33
en annan sak man bör tänka på är om man ska registrera företagsnamn (ex coca cola design) - där är dom väldigt hårda.. jag blev nekad hjärtats inspiration p.g.a att inspiration redan var registrerat i länet :/ så coca cola design skulle dom neka utan att tänka.. coca cola är säkert registrerat i hela sverige...

Det var givetvis bara ett extremt exempel =)

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017