FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Nykomling
|
Hej
Undrar om någon vet hur det fungerar med upphovsrätt vad gäller layout mm på webbsidor. Om en webdesigner t.ex skapar en hemsida åt ett företag, har då företaget eller webdesignern upphovsrätten för logos, layout mm? Och om företaget senare bestämmer sig för att anlita en annan webbfirma för att delvis ändra den ursprungliga layouten i den hemsidan, kanske mixtra lite med logos osv, kan dom göra det hursomhelst? Brukar webbfirmor ha särskilda avtal med specifikationer om hur deras webbproduktioner får användas/förändras? Mvh Lovi |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Sånt här styr du i avtalet med din kund.
Jag pysslar med programmering, inte design, men styr alltid detta i mitt avtal. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det är ju individuellt som Stefan säger så diskutera det med kund
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Är webbdesignen anställd på företaget har han nog svårt att hävda någon upphovsrätt till den. Även om jag tror lagen säger att man inte har upphovsrätt till det dom man har blivit tillsagt att göra, så har man ju inte blivit tillsagd att göra just _den_ designen. Men det är nog döfött att argumentera den linjen.
Är du konsult så gäller vad de sa. Man avtalar om ägande. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Nykomling
|
Citat:
Enskilda avtal med kunden innan produktionen är alltså vad som gäller...jag trodde det kanske fanns någon allmän regel, liknande upphovsrätt för fotografier eller konstnärliga verk t.ex. Men "design" är ju lite diffust. Sen kan det ju vara lite störande om man gjort en väldigt snygg hemsida som kunden vill ändra själv och förstör den så totalt att man skäms för att ens kalla sig skapare av hemsidan. Det blir ju lite dålig reklam för en själv... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Layouter går i stort sett aldrig att skydda i praktiken, däremot mer avancerad design / layout med unika bilder.
![]() |
Svara |
|
|