FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Finns säkert 100 trådar om detta redan, men är väldigt osäker och tänker ta det säkra före det osäkra.
Min fråga är egentligen ganska enkel. Men kanske ändå inte. Jag har tankar på att starta upp ett företag och behöver veta lite kort om hur det går till, bara själva processen att starta upp alltså, inget om bokföring osv.. Det jag kommer syssla med huvudsakligen är ju att skicka fakturor till kunder, förhoppningsvis kommer jag slippa hanskas med utgifter (förutom skatter osv då). Det kommer bara vara ungefär en faktura i månaden som behöver skickas ut. Räcker det med att ansöka om F-skatt eller måste jag registrera ett bolag hos bolagsverket också? Har jag rättigheter att fakturera trots att jag inte är registrerad under bolagsverket? Vad gäller? Tack på förhand. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Registrera en enskild firma hos Bolagsverket (800 eller 1000 kr) och ansök om F-skatt (eller FA-skatt om du OCKSÅ tänkt dig ta ett jobb vid sidan av någon gång emellanåt.
Bokföring om det främst är en faktura per månad är nog lättast att bara söka på en mall för det. Det behöver bara stå ditt firmanamn och adress, organisationsnr (= ditt personnummer), att du har f-skatt, fakturadatum och förfallodatum och hur man ska betala in. Plus belopp ex moms, momsbelopp och totalbelopp förstås... Så i princip kan du göra det själv. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Det finns massor av information om företagande på www.foretagande.se .
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
För att driva Enskild Firma krävs i teorin inte att du är registrerad hos Bolagsverken. Min erfarenhet är dock att det underlättar att vara registrerad, då större företag ofta kräver detta om man vill göra affärer. Det rör sig ju ändå om i sammanhanget en relativt liten engångssumma.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|