FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag har en HP NX9420, med en 160GB hdd som jag själv stoppat i. Jag funderar nu på att köpa en 250GB eller 320GB. Dock har jag läst lite här och var att laptops lider av begränsningar i moderkortsstödet för stora hårddiskar. Stämmer detta? Låter knasigt tycker jag, verkar lite 1999 att BIOS inte klarar hårddiskar över en viss storlek...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Vet ej svaret på din fråga. Men om du använder Windows som operativsystem så blir en större hårddisk bara mer administration i form av ständig defragmenteringsjobb varje månad. (mindre tid till det du vill göra på datorn)
Använder du nån Linux distro så behöver du inte defragmentera alls under din livstid. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Windows XP hade en bugg som gjorde att den i början inte klarade diskar större än 128gb, jag tror att du har hört någon blandning av den och att BIOS på gamla P2or(och äldre) ofta inte klarade mer än 4gb. Vill du vara säker så fråga i affären, eller ring HP.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Finns ingen vettig människa som inte kör med SP2 på Windows XP, slipstreama in det så är det inga problem..
Ang. defragmentering; gör som jag, defragmentera varje dygn. Märks knappt när den körs för att det går så fort, inte så mycket som hinner bli fel på ett dygn eller två.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Ett genomtänkt upplägg av partitioner motverkar väl fragmenteringen? Citat:
|