Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Excel ark redigerbara men låsta

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-12-20, 14:52 #1
pelrik pelrik är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2007
Medlem

Liknande ämne har tidigare varit uppe men jag tyckte inte det stämde exakt med vad jag ville ha. Är det någon som vet om detta är möjligt eller vad bästa alternativet är?

Jag ska lägga upp ett excel dokument med en hel del formler och ca 5 redigerbara fält som tillsammans skapar ett resultat. Mina kunder ska kunna gå in i dokumentet dirtekt på nätet, men jag vill inte att det ska vara möjligt att spara dokumentet eftersom de då får tillgång till mina formler, som ju är själva tjänsten. De måste kunna ändra värde på ca 5 olika fält och sedan ska resultatet visas i ett fält, precis som när man gör det i programmet. Dokumentet ska inte sparas till nästa gång de vill använda det, utan nollställs varje gång. Sen vill jag också att flera personer ska kunna vara inne i dokumentet samtidigt utan att bli påverkade av varandra.

Jag anar att metoden jag eftersöker kanske kräver att man tar till något annat än excel dokument, men eftersom mina kunskaper är begränsade hade ju det varit det bästa
Annars är alla förslag som uppfyller mitt mål välkomna!
pelrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-28, 12:30 #2
uffe_nordholm uffe_nordholm är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2006
Medlem

Jag vet inte om den funktion du efterfrågar finns i Excel, men om jag vore du skulle jag använt JavaScript eller Java för att lösa problemet.

Med JavaScript kan kunderna ta reda på formlerna ganska enkelt. Med Java blir det mycket besvärligare för dem, men också för dig. Och riktiga nördar lär du inte kunna hindra oavsett vad du gör....
uffe_nordholm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-28, 15:15 #3
Onkelborg Onkelborg är inte uppkopplad
Flitig postare

Onkelborg Onkelborg är inte uppkopplad
Flitig postare

Jo, man kör allt på servern.. Skriv om formlerna till något serverbaserat språk, och kör sedan AJAX. Då går det inte att få reda på formlerna.

(Allt som innebär att formlerna ska beräknas på klienten innebär att man kan få tag på formlerna)
Onkelborg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-31, 00:30 #4
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2004
Har WN som tidsfördriv

Jag skulle nog inte använda mig av excel. Det går att låsa massa saker i excel så dina kunder inte ser formlerna, men det går (som med all programvara att knäcka). Fråga nån här istället om dom, mot lite betalning kan hjälpa dig göra detta till klientbaserat (Javascript) eller serverbaserat (PHP; ASP etc.). Det senare är ju att föredra då du kan gömma alla formler på servern och ingen kommer se dom.
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-02, 09:28 #5
Medlem

Medlem

Bra förslag, tack för det.
Jag vill gärna hålla mig till excel eftersom kunderna är verkligen inte är några nördar och formlerna kan vem som helst egentligen snickra ihop :P -Jag vill bara inte att de ska kunna spara excelarket och använda det offline. Så går det då att lösa det smidigt?
Oläst 2008-01-02, 10:46 #6
Medlem

Medlem

Varför skulle du hellre få dina kunder/besökare att fylla i något i Excel än få dem att fylla i ett formulär på en webbsida? För mig framstår de två som ungefär lika svåra/enkla, kanske med skillnaden att jag på webbsidan har färre rutor jag av misstag kan fylla i. På webben skulle det ju dessutom gå att göra ett 'formulär' uppdelat i flera sidor, där man fyller i en sak i taget, och får hur mycket förklarande text som helst.
uffe_nordholm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-02, 13:04 #7
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Originally posted by pelrik@Jan 2 2008, 10:28
Bra förslag, tack för det.
Jag vill gärna hålla mig till excel eftersom kunderna är verkligen inte är några nördar och formlerna kan vem som helst egentligen snickra ihop -Jag vill bara inte att de ska kunna spara excelarket och använda det offline. Så går det då att lösa det smidigt?
Om det är excel så kan du ALDRIG hindra dom från att spara det offline, det går alltid att välja "spara som". Jag förstår inte egentligen hur du tänker. Du ska ta betalt för excel dokumentet på något sätt, och det uppdateras sådär ibland?

Det bästa vore väl att ta betalt för nerladdningar istället, varje gång någon laddar ner excel dokumentet så får dom betala en slant, och varje gång du gör en uppgradering måste dom ladda ner nyaste versionen igen (och du kan ta betalt igen).

Men jag skulle absolut göra det webbaserat istället och skita i excel. Du generaliserar dina kunder nu, vilket är farligt. ALLA kan fylla i forumlär på nätet. Titta på banker exempelvis där du kan söka lån, hur många låter dig ladda ner ett excelark hos dom?
Oläst 2008-01-10, 09:32 #8
Medlem

Medlem

Okej, känner mig aningen dum.. Klart deet är bättre med formulär då. Så vad är enklast och mest effektivt att lära sig?

P
Oläst 2008-01-11, 23:00 #9
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Det beror ju på ingångsnivån, vad kan du?
Det som förmodligen ligger närmast dig (nu får jag säkert skit av andra här men). Filemaker är otroligt lätt att komma igång med. Det klarar av att göra många trevliga saker när man kopplar det mot en hemsida.

Annars skulle du kunna använda dig av Access + ASP / .NET om du har lite erfarenhet av windows utveckling.

Letar du efter något med låg tröskel så är php + mysql mycket trevligt. Jag är säljare men lärde mig php+mysql (grunderna) under en sommarmånad. Allt är ju dock relativt.
Har du råd skulle jag rekommendera att du tog in någon som hjälpte dig, du kan PMa om du är intresserad.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017