FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Hejsan!
När det gäller webbshopar och konstruktionen av dessa, så hänvisas man ofta till OsCommerce. Billigt är systemet visserligen, men vad är nackdelarna/fördelarna med detta? Går OsCommerce att bygga upp så det helt kan anpassas efter tycke och smak, eller måste man följa färdiga mönster, mallar och liknande? *pust*..tacksam för konkreta svar och info kring detta... ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Fördelen är att det är gratis och du har tillgång till källkoden så att du kan göra egna modifikationer. Man får dock vad man betalar för så att säga. Kan man inte PHP själv är det värt att anlita någon konsult för att fixa allt enligt önskemål eftersom det kan vara krångligt att få det precis som man vill ha det. Dessutom finns det vissa nackdelar med osCommerce ur SEO-synpunkt tror jag. Det fanns det i en tidigare version (1.x) åtminstone, och jag vet inte om det har blivit ändrat. Det gällde att t ex google inte kom åt samtliga underprodukter pga sessionshanteringen om jag inte minns fel (det var ett par år sen jag hade med osCommerce att göra).
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag använder oscommerce och är mycket nöjd. De flesta funktioner finns där och det finns gott om färdiga moduler att installera.
En nackdel med att inte bygga sin egen webbshop är att det kan bli ganska svårt att hitta var man ska ändra. Sen så måste jag säga till alla som tror att det tar 10 minuter att komma igång, det gör det inte! För att få Strumpbutiken.com som jag velat ha den, med automatiska fakturor, alla betalningsalternativ, snygga till den etc, har jag lagt ner över tusen timmar. Men jag ångrar inte på långa vägar att jag valde Oscommerce. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Att sedan implemtera kortbetalning etc... kostar väl`? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Vet att vi diskuterat detta tidigare och då som nu förespråkar jag givetvis min egen lösning, en helt och hållet anpassad shop för just den verksamheten den är tänkt för och enligt mig finns det då bara ett alternativ och det är att bygga den själv.
Personligen tycker jag att "alla dessa OS-shoppar" ser lite tråkiga ut och det beror kanske på att man nu har sett dom i ett antal olika färgsättningar och inriktningar och på nåt sätt så tycker jag att det känns "billigt" med en gratis-shop anpassad för alla typer av verkamheter, det ulitimata måste väl ändå vara att skräddarsy en shop efter den tänkta verksamheten och inte tvärtom. Vad är det då min shop kan som inte OS kan? (Rätta mig gärna om jag har fel, är inte så insatt i hur OS fungerar) - Jag har lagt en oerhörd energi på mitt adminverktyg och eftersom jag får in produkter i princip varje vecka så är det viktigt att det går smidigt att lägga in dom i shoppen. Jag kan "massuppdatera" med obegränsat antal produkter på en gång och slipper lägga in "en och en". Bilderna hämtas automatiskt från en mapp och tummarna skalas automatiskt. - Jag har en lagerhantering som gör att om en produkt tar slut så inaktiveras den i shoppen automatiskt och i samband med det får jag upp produkten i en slutlista för den aktuella leverantören, jag sätter även ett "värde" automatiskt på produkten baserat på försäljningshastighet om den skall köpas in igen. - Jag har fullständig statistik på allt som säljs, dag för dag, månad för månad och risken att jag skall missa att köpa in nåt är minimal, jag har satt ett "lägsta-värde" på alla frekventa produkter och får upp en varning när det bara finns "3 Rabbit Pearl" kvar i hyllan. - Jag har integrerat hela admin med bokföringen och gör krediteringar, dagsrapporter m.m. direkt i admin. - Vid inventeringen har jag färdiga listor i mitt system, uträknat och klart. - I Shoppen har jag en inbyggd kreditkoll för dom som handlar på faktura, jag har ett eget system på kortbetalningar. - När jag printar ordrar exporteras kunddatabasen automatiskt till Pacsoft så att jag slipper sitta och knappa in alla kunder manuellt. - Jag har byggt in ett system för SMS betalningar. - Jag har en återförsäljardel i shoppen där mina åf kan printa fakturor online. - Jag har så att mina åf kan hämta prislistor, med och utan bilder direkt från databasen. Detta är bra en del som jag kom på som gör att jag tycker att mitt system är bättre. På minussidan så är det väl att det har tagit fruktansvärt många timmar att bygga den, men i dagsläget är jag helnöjd och har inga som helst begränsningar i utvecklingen. Jag tror att OS Commerce är lysande för företag som har ett mindre antal produkter och inte behöver uppdatera så ofta, men för mig som får in 100-200 nyheter i månaden så hade det aldrig funkat. Dessutom gillar jag att se anorlunda ut... Å nej, koden till Lastbryggan är inte till salu ![]() // Mats |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||||||||
|
|||||||||
Medlem
|
Jag håller med dig mats om att man kan få butiken mycket mer anpassad om man bygger den själv.
Men det värsta är nog som sagt designen. Den är trist och tråkig och ser billig ut, inget tvivel! Den går och ändra men det är mycket jobb! Men de flesta andra punkter du rabblade upp har faktiskt jag möjlighet att lägga till i oscommerce (om jag inte redan har dem). Ta det inte som en påhopp utan som en intressant jämförselse! Tex. Massuppdaterare finns som modul men jag har ingen erfarenhet av den. Sen så får man den inte till 100 % efter eget behov. Citat:
Citat:
Detta med lägstavärde för en varning är något jag inte sett. Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Som slutord kan jag ju säga att jag inte heller tror att oscommerce skulle kunna driva en sida i cdon klassen. Inte på långa vägar! Men för mig som inte ens omsätter så att jag kan leva på sidan fungerar den utmärkt! Jag ursäktar för eventuella stavfel och luddigheter då jag är jättetrött... |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
![]() // Mats |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
osCommerce har ju sina för och nackdelar, men jag tror det bästa är att bygga en efter sina önskemål.
Vi kör osCommerce på en av våra sajter och är visserligen nöjda, vi har väl 2500 artiklar, men endast kanske 1000 på lager, och butiken visar endast dem. Vi kör SPCS Administration 2000 sedan gammalt och vi exporterar lagersaldo, artiklar m.m. genom en kommaseparerad textfil, så att man har många artiklar gör inte så mycket. -Men med facit i hand hade det varit värt att slänga ut 20-40' för ett eget. Man kan ju hyra vissa butiker också har jag sett. Nu vågar jag inte ändra shoppingsystem, jag vill att kunderna ska känna igen sig. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
125/5 = 25 veckor Om inte min matte är helt fel så har du arbetat heltid i ett halvår(+) på din hemsida. ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
´Men är det verkligen idé att förespråka OsCommerce för en kund vars avsikt är att sälja ca, 10000st artiklar...? :huh:
Allt handlar ju som vanligt om pengar, och han är inte villig att betala runt 30000sek för en butik.! |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|