Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Mobilt bredband och router

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-12-25, 11:28 #1
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
Har WN som tidsfördriv

I fredags före jul köpte jag mig en DLink DIR-451 för att ha i sommarstugan (vinterstugan blir det väl just nu). Jag ville bara utrycka mig över hur fantastiskt smidigt och bekvämt det nu känns med att gå via routern i stället för att ha modemet direkt i datorn.

Anledningen var från början att kunna surfa flera via det mobila bredbandet, vilket vi även gör. Skönt att själv slippa koppla upp sig varje gång modemet tappar förbindelsen.

Dock var det ett djäkla meckel att få igång det hela från början. Korkad som jag var när jag köpte routern så gick jag bara in på ComputerCity på Kungsgatan i Stockholm och köpte routern utan att ens kontrollera vad som krävdes. Packade upp den hemma och såg att man ska ett PC-korts-modem (jag har Telenors USB-modem) . Va fasen tänkte jag och bannade mig själv för slarvet att inte kontrollera ordentligt vad jag köpte. Jaha, det var bara att leta efter ett PC-kort-modem som gick att köpa utan dröjsmål, men jag hittade bara sådana som hade högsta hastighet på cirka 340 kbits. Inte intressant med andra ord.

Av en slump hittade jag en artikel att det ska gå med USB-modem. DLinks amerikanska sida sade inget om det, men däremot på deras svenska sida stod det att det går bra med Telenors modem.

Jag var dock tvungen att göra en "firmware-uppgradering" för att få stöd för modemet. Därefter har det fungerat utan problem.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-25, 12:54 #2
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
Om vi nu skall leka leken "rekommendera routers" så kan jag rekommendera asus wl500g. Antar att den du har köpt är något liknande. Det fina i kråksången med wl500g är iaf att den har två usb-portar och kör linux med allt det innebär. Det är inte mycket som funkar out of the box, men med våld, google, svordomar och massor av läsk så kan man få igång det mesta som har en usb-anslutning.

Mer info: http://wl500g.info/

Jag har byggt om min till en bluetooth-detektor som stalkar alla som går på bussen utanför mitt fönster, men det är inga problem att tex köra den som bittorrent-klient med extern disk eller att som guran säger köra den som 3g-modem: http://forums.whirlpool.net.au/forum-repli...cfm/880784.html

Multi-use-prylar ftw
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-25, 14:53 #3
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator

FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar

Har inte routern möjlighet att få sim-kortet matat till sig själv direkt? I så fall är det väl bara att ta sim-kortet från usb-modemet och trycka in routern?

Edit: Aha D-link DIR-451 har inte inbyggt modem Vilket iof förklarar priset på routern. Det finns andra routrar som har inbyggt modem men de kostar en "liten" slant mer så det är kanske inte aktuellt.
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-26, 23:44 #4
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Som jag skrev i mitt första inlägg så kontrollerade jag inte vad som krävdes eller hur det funkade. Jag hade trott att jag skulle trycka in sim-kortet i det.

Jag har sett en mobil brebredbandsleverantör som har en router där man stoppade in sim-kortet. Och den var liten. D-Linken är ju lite stor.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:15.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017