FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag sköter en sajt som ett webföretag skapat med frames och det ger mig problem eftersom jag vill bli hittad av sökmotorerna. Samtidigt vill jag att menyn och gärna toppen ska ligga fast. Är det möjligt att göra det utan frames? Hur gör jag i så fall? Kan jag använda skikt eller tabeller för att dela in sidan på ett bra sätt?
Undrar också om jag kan "återanvända" de delar som redan finns om jag bygger om hela sajten? Kan jag ta koden för menyn och klippa in den i en tabell, eller något liknande? (Får ofta beröm för att sidan är "fin" och vill därför inte bygga om för mycket.) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Du kan alltid ha en div med overflow: auto på, där du lägger det innehåll som ska scrolla.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Kolla på position: fixed, kanske?
Jag har för mig att IE 6 eller tidigare har problem med fixerade element så du behöver nog söka på nätet om du vill få det att funka i 6:an också. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Hej Lisa
![]() Att ha menyer som ligger fast är otidsenligt. Det känns föråldrat. Mitt tips är att du skippar detta. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
varför inte ha en div för innehållet och hämta innehållet med en xmlhttprequest?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Generellt sett håller jag med coredev i den här frågan men det kan bli snyggt med en sån där frame-liknande lösning också. Det beror på. För de flesta användare spelar det ingen roll skulle jag tro även om det normala idag är att hela sidan scrollar och inte bara en del av vyn.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Du ska inte fixera dig vid att ha kvar menyn fullt synligt hela tiden. Nackdelarna med det med frames är bra mycket större än att menyn följer med när man skrollar.
Personligen tycker jag bara det är väldigt irriterande att texten ligger i en frame med skrollning där än att hela sidan skrollas. I annat fall kan du testa följande: Kod:
<div style="position: fixed; top: 0; left: 0; width: 200px; border: 1px solid red;">Menyn</div> En massa text här |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Är det något i stil med detta du är ute efter?
http://www.cssplay.co.uk/layouts/body4.html Men jag håller också med med coredev, det känns inte säskilt modernt, även om det finns tillfällen då det kan vara användbart. De gamla "delarna" kan du inkludera med hjälp av SSI eller om du/ni kör något språk på servern (PHP, ASP, Java, Ruby, Python, osv) kan ni nog använda det. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|