FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej,
Jag tar idag ut statistik i realtid ur ett par tabeller och presenterar för besökarna. Det finns ingen anledning att göra det i realtid och jag undrar nu vad som är enklast resp best practice för att göra detta schemalagt/vid vissa tidsintervall. Har googlat lite och det verkar som att de flesta använder operativsystemets schemaläggning (tex cron) för detta, men finns det inget enklare bättre sätt att direkt i mysql säga tex: detta SQL statement ska cacheas och cache ska inte dropppas mer än högst var xx minut/timme? Hur gör ni och hur ska man göra? Tack/Max Ps: Som ni märker så har jag ingen speciellt djup kunskap varken inom mysql eller sql generellt även om jag "fuskat" under många år. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Inte såvitt jag vet. Men cron eller liknande är ju rätt lätt det med, som inte tar jättelång tid att lägga in. Fast även om det hade funnits hade jag nog inte velat lägga in det i databasen. Jag tycker att det känns bra att ha det i crontab samtidigt som det är lättåtkomligt.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag skulle ha gjort en php sida som skapar en xml fil och fyller den med statistiken.
sedan gör du en cron som startar sidan vid ett visst tillfälle ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Ok, det verkar som det är det jag redan hittat som gäller alltså. Tack ändå för svar.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
skakar liv i en gammal tråd bara för att säga att event scheduler i mysql5.1 verkar vara bra. den i kombination med en view gör nog ungefär vad jag är ute efter.
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|