FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Någon som vet hur man streamar tv via internet? Det handlar om en TV kanal som sänds via satellit (Hotbird/Asiasat) och planerar att streama det på min hemsida. Någon som vet vad som krävs och vilka tekniker i så fall?
Någon som har tips på företag som tar sig an liknande projekt? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Borde väl gå med VideoLan, http://www.videolan.org/vlc/streaming.html
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Glöm inte ev. licens
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Det är själva TV-kanalens VD som önskar tjänsten så licens är inga problem. VLC var inget bra alternativ för att sända i stor skala. Har sett andra som kör med windows media och undrar om någon som vet tillvägagångsättet?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Sök på "peer-to-peer streaming" i valfri sökmotor så lär du hitta en hel del, både gratis och betal-lösningar. Har själv störst erfarenhet av octoshape vilket jag tror har en ganska stor andel av den skandinaviska marknaden och därför bör vara väldigt väl lämpat även om det kostar licenspengar.
Om du nu inte vill köra en peer-to-peer lösning för att du t.ex. inte vill tvinga användarna att ladda ner och installera codecs så skulle jag tro att den enda egentliga vägen att gå är att distribuera via någon av de etablerade distributörerna som t.ex. qbrick. Att streama storskaligt utan peer-to-peer teknik kräver nämligen en stor infrastruktur. Edit: Viktigt att notera är att du säkert kan hållas skyldig om den kanal du streamar visar material (från t.ex. andra produktionsbolag) som enligt deras avtal inte får t.ex. distribueras vidare via internet. Ska du vara säker så bör du alltså ha ett avtal med kanalen och inte ens då vet jag om du går säker, jag är ju ingen jurist trots allt. Offtopic: När jag för några år sedan gjorde ett arbete mot ett svenskt kärnkraftverk och deras underhållsanalysprogramvara så föreslog jag olika sätt att optimera analysen och nästan alla mina resonemang kretsade kring RCM analys med LCP i stort fokus. Även om jag då inte kände till termen RCM. Kul att man fick lära sig det också. (Via hemsidan tpu om någon undrade) |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|