Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

PHP + MySQL eller ASP.Net + MSSQL

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-03-24, 22:38 #1
AndreasB AndreasB är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2004
Medlem

Jag ska göra om designen och göra några nya funktioner till min reseportal och funderar på vilken teknologi jag ska välja. Här är mina alternativ:

1) Köra på som vanligt med PHP och MySQL eftersom det kan jag redan plus att det är så billigt att hosta en LAMP-server. Jag har lekt med detta på fritiden sedan hösten 2003 (ca 2,5 år). Med detta alternativ behöver jag bara göra de nya funktionerna jag vill ha plus den nya designen. Med detta alternativ kommer jag ha kvar sidan på webbhotellet.

2) Var inte feg, satsa på det nya: C#, ASP.Net och MSSQL. I dagsläget sitter jag och programmerar detta på jobbet, 40h i veckan, och har jobbat ca 1,5 år med detta. Om jag väljer detta alternativ så måste jag göra om allt (bl.a. ett eget forum) och bygga om allt i .Net. Anledningen till att detta är lockande är för att jag funderar på att certifiera mig genom jobbet på .net och vill därför lära mig mer inför detta. Anledningen till varför detta inte är lockande är för att jag inte har så mycket tid just nu och det kommer att ta en bra stund att göra en portal helt från scratch. Med detta alternativ köper jag en server och hostar sidan själv.

Hur skulle ni ha valt? Tacksam för synpunkter...
AndreasB är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-25, 10:25 #2
Eddie Eddie är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2005
Eddie Eddie är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2005
Om du tänkt köpa riktiga licenser till alt. 2 så kan du ju fundera på att köra .net med MySQL istället det fungerar minst lika bra i.m.o speciellt nu när det finns stöd för SPs triggers osv.
Eddie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-25, 11:00 #3
DeSotos avatar
DeSoto DeSoto är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2005
Flitig postare
DeSotos avatar

Jag skulle säga att det beror på tid och motivation. Känner du att du verkligen har tid och vill lägga ner mycket arbete på det, så gör om det till .NET. Det finns inget som är så lärorikt som trial and error.
DeSoto är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-25, 14:18 #4
Medlem

Medlem

Tack för svaren...

Riktiga licenser till alternativ två har jag redan plus en 100Mbit-lina så det är egentligen ingen pengafråga... Det är mer en fråga om tid och ork

Det som talar emot .net är att jag inte vet hur det är med hastigheten på sidan om den är gjord i .Net. Jag tycker att den är snabb och bra nu i PHP iaf... Har någon här koll på om .Net är långsammare eller snabbare än en som är gjord i LAMP (under förutsättning att den är kodad på ungefär samma sätt)... Jag vill ju inte lägga ner ett par hundra timmar och så visar det sig att den inte håller trycket... Det är kanske inget jag behöver oroa mig för?

Just nu lutar jag mot att fixa en ny design och de nya funktioner jag vill ha i PHP och har det så över sommaren och sedan börjar jag pula med en .net lösning i höst/vinter...

Trial and error är annars bara roligt Det är så jag har lärt mig PHP... :P
Oläst 2006-03-25, 14:59 #5
DeSotos avatar
Flitig postare

Flitig postare
DeSotos avatar

Det är svårt att jämföra. PHP är väl generellt sett ansett vara snäppet snabbare än ASP.NET, men det är det väl inte alla som håller med om. Det som ger prestandaskillnad är väl isåfall att du kan skriva PHP extremt proceduralt, vilket även för det extremt snabbt.

Eftersom C# är objektorienterat, så tar det lite längre tid att köra än procedural PHP. Huruvuda objektorienterad PHP är så mycket snabbare än sidor i C# vet jag dock inte.
Oläst 2006-03-25, 21:40 #6
martines avatar
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
martines avatar

Reg.datum: Mar 2005
Tycker personligen inte att det finns någon poäng med att anstränga sig för .net, php-lösningar fungerar ju utmärkt. Jag är glad att slippa grotta med asp nu för tiden... Men det är klart, om du vill lära dig .net och känner att du vill lägga ner tid på det så är det säkert bra att kunna också.

Hur är det med integrationen asp/mysql förresten??
martine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-26, 12:02 #7
DeSotos avatar
Flitig postare

Flitig postare
DeSotos avatar

ASP och MySQL funkar fint tillsammans, men PHP har ett flertal väldigt fina MySQL-funktioner som Classic ASP saknar.
Oläst 2006-03-26, 12:35 #8
Riverboy Riverboy är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
Riverboy Riverboy är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
Kör på .net 2.0 istället finns en hel del bra saker i det..
Riverboy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-26, 15:10 #9
Spader Spader är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2005
Spader Spader är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2005
ASP.Net har riktigt trevliga cachningsfunktioner om du är orolig för prestandaproblem.
Spader är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-26, 19:12 #10
Medlem

Medlem

Jag glömde säga att det är .Net 2.0 jag sitter med på jobbet så det blir ju att bygga upp med Master Pages etc i så fall.

I dagsläget är sidan uppbyggt proceduralt i PHP men det blir som du säger objektorienterat i C# men jag ser bara det som fördelaktigt för jag tycker jag får bättre översikt när det är oo men det är kanske bara är jag?

martine > Observera att det inte är ASP jag pratar om utan ASP.net 2.0 (med C# som code behind) och jag har grottat tillräckligt med ASP för att undvika den koden så mycket jag bara kan...

Spader > det är just cachningen jag inte är bra på men jag har läst lite och om det är, som du säger, tillräckligt snabbt så lutar jag mot .Net...

DeSoto> jag kan meddela att det gick till och med att få PHP att kommunicera med MSSQL efter lite slit :P
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017