FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej hoppas någon kan hjälpa mig med detta problem:
Jag har ett turbo-3g usb-modem (7,2 Mb/s) från 3 (Tre). Jag har två bärbara datorer A och B. På A finns Vista installerat och har ett trådlöst nätverkskort. På B finns XP installerat och har ett trådlöst nätverkskort. Jag undrar om någon kan hjälpa mig att konfigurera datorerna så att bägge datorer är uppkopplade mot nätet samtidigt genom usb-modemet. Jag vill inte skaffa mig en 3g-router utan vet att det går att ansluta bägge samtidigt. Min vän har en Linux-dator och han fick d att funka mellan hans Linux och min XP (usb-modemet var anslutet till Linux-datorn, och A behövde bara knappa in ett ipnummer 192.168.0.2 exempelvis, så var A ansluten). Jag skulle vara sjukt tacksam om någon kunde hjälpa mig med detta! Tack på förhand! Mvh, Anders |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Skillnaden (vad jag vet) är ju att linux agerar bra mycket bättre som router än windows.
Men hoppas du får lösning på det. Jag om inte fler behöver denna lösning i nödfall ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Sätt på internetdelning på Uppringda interfacet som registeras på xp/vista datorn när du installerat modemet.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Spirre: Ok! hur jag gör med ip-adresserna, behöver jag tilldela några?
Tack! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Dela ut 3G modemet anslutningen med vanliga internet delning eller vad det nu heter...
Sätt ip-nummer på båda och sätt den som är "klient" på att köra Gateway och DNS mot "server" (den som delar nätet) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Slå på DHCP (Automatisk tilldelning) på klientdatorn (den som inte har modem anslutet) så fungerar det utmärkt
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|