Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Anklagad för varumärkesintrång

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-06-13, 13:02 #1
lejeg lejeg är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jun 2004
Nykomling

Blev i fredags kontaktad av en advokatfirma som företräder ett stort bettingföretag. I deras brev menar de att jag med min sajt gör mig skyldig till varumärkesintrång och upphovsrättsintrång. Vidare menar man att "domännamnet är uppenbart förväxlingsbart" med huvudmannens varumärke. Man uppmanar mig till att överlämna domänen till huvudmannen för att jag skall slippa rättsliga åtgärder.

Min sajt heter www. sugibet. com och är skapad för att protestera mot nonchalanta spelbolag. Sajten är ej uppdaterad på väldigt länge, den är skapad med glimten i ögat på väldigt kort tid och har ej haft något ekonomiskt vinningssyfte (även om jag hade en banner till ett konkurrenrande företag på sajten - en länkning som dock ej gav några som helst pengar).

Angående logotypen och designen: är klagandens design så pass unik att det inte går att göra något liknande utan att bli stämd? Fyrkanter och cirklar är en ganska stor skillnad.

Angående domännamnet: "uppenbart förväxlingsbart" är att ta i å det grövsta i mitt tycke.

Bad faith: tycker inte heller det finns några belägg att jag skulle ha skapat sidan i "bad faith".

En annan aspekt av hela affären är ju hur media och tidningar skulle reagera om detta skulle komma ut? Huvudmannen i fråga utger ju sig för att vara ett företag som står på kundernas sida. Hur skulle företaget uppfattas om man påvisade motsatsen; att företaget inte tål kritik? Jag vill dock vara tydlig att detta senaste resonemang bara är på ett teoretiskt plan.

Är det någon som har något/några tips åt mig? Skall jag bara lämna över sidan? Skall jag ta bort designen - men försöka behålla domännamnet? Skall jag försöka sälja domännamnet? Skall jag kontakta media? Skall jag ta en fight?

MVH
lejeg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-06-13, 14:21 #2
clonixs avatar
clonix clonix är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2003
clonix clonix är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
clonixs avatar

Det där problemet har du mer eller mindre bett om att få!
hade jag varit dig hade jag raderat hela sidan så snabbt som möjligt!
clonix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-06-13, 14:42 #3
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jan 2004
Bara ett inlägg till!

Citat:
Originally posted by lejeg@Jun 13 2004, 13:02
Blev i fredags kontaktad av en advokatfirma som företräder ett stort bettingföretag. I deras brev menar de att jag med min sajt gör mig skyldig till varumärkesintrång och upphovsrättsintrång. Vidare menar man att "domännamnet är uppenbart förväxlingsbart" med huvudmannens varumärke. Man uppmanar mig till att överlämna domänen till huvudmannen för att jag skall slippa rättsliga åtgärder.

Min sajt heter www. sugibet. com och är skapad för att protestera mot nonchalanta spelbolag. Sajten är ej uppdaterad på väldigt länge, den är skapad med glimten i ögat på väldigt kort tid och har ej haft något ekonomiskt vinningssyfte (även om jag hade en banner till ett konkurrenrande företag på sajten - en länkning som dock ej gav några som helst pengar).

Angående logotypen och designen: är klagandens design så pass unik att det inte går att göra något liknande utan att bli stämd? Fyrkanter och cirklar är en ganska stor skillnad.

Angående domännamnet: "uppenbart förväxlingsbart" är att ta i å det grövsta i mitt tycke.

Bad faith: tycker inte heller det finns några belägg att jag skulle ha skapat sidan i "bad faith".

En annan aspekt av hela affären är ju hur media och tidningar skulle reagera om detta skulle komma ut? Huvudmannen i fråga utger ju sig för att vara ett företag som står på kundernas sida. Hur skulle företaget uppfattas om man påvisade motsatsen; att företaget inte tål kritik? Jag vill dock vara tydlig att detta senaste resonemang bara är på ett teoretiskt plan.

Är det någon som har något/några tips åt mig? Skall jag bara lämna över sidan? Skall jag ta bort designen - men försöka behålla domännamnet? Skall jag försöka sälja domännamnet? Skall jag kontakta media? Skall jag ta en fight?

MVH
Jag förstår inte hur detta kan vara varumärkesintrång.

- Loggon är inte ens lika lik, visst du har gröna fyrkanter med bokstäver i.
Men hur många loggos i världen finns det inte loggos som bygger på fyrkanter med text i...? de har knappast ensamrätt på det..

- Sugibet vs unibet..... namnen går inte ens förväxla för 5 öre.
Skickar du in en ansökan till PRV och försöker få igenom sugibet så kommer det godkännas.
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-06-13, 14:58 #4
Tobias Turesson Tobias Turesson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Tobias Turesson Tobias Turesson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Själva domänen är väl helt ok, men själva designen gör ju att man uppenbart förstår att det är en protestsajt mot Unibet. Tror inte du bör oroa dig, men byt designen kanske ?
Tobias Turesson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-06-13, 20:37 #5
Nykomling

Nykomling

Plockar (tillfälligt) ner designen...får se vad som händer. Fortsätt gärna komma med synpunkter...
Oläst 2004-06-14, 11:23 #6
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2004
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar

Citat:
Originally posted by lejeg@Jun 13 2004, 20:37
Plockar (tillfälligt) ner designen...får se vad som händer. Fortsätt gärna komma med synpunkter...
Lite svårt när du plockat ner designen? Men är designen lik unibet så rekommenderar inte jag att fortsätta använda den. Jag hade nog skrivit varför sidan är tillfälligt avstängd iof...
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-06-14, 13:16 #7
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar

Reg.datum: Nov 2003
Just i och med att du numera plockat ner designen försätter dig i en knepig situation eftersom du själv då tvekar på din ståndpunkt. Detta innebär att företaget i fråga kommer stå på sig eftersom de ser att du själv har funderingar kring om designen verkligen kan vara förväxlingsbar. Kan du däremot med gott samvete stå på dig och visa att det är en egen design utan risk för upphovsrättsbrott eller inkräktande på annans varumärke så skulle det hela se lite bättre ut.

Innehållet som sådant är antagligen också väldigt viktigt i det här sammanhanget eftersom du kan råka ganska illa ut om företaget kan påvisa att de lidit av ekonomiska förluster pga nedsvärtning av deras namn. Vad som egentligen gäller är ju däremot väldigt svårt att avgöra utan tillgång till innehåll eller design.

Hur skulle du själv uppfatta din sajt om du var i företagets sits?
Oläst 2004-06-14, 14:28 #8
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!

Citat:
Ursprungligen postat av FredrikMH
Citat:
Ursprungligen postat av lejeg
Lite svårt när du plockat ner designen? Men är designen lik unibet så rekommenderar inte jag att fortsätta använda den. Jag hade nog skrivit varför sidan är tillfälligt avstängd iof...
Jag gick en göra-hemsida kurs omkring 2001.
På slutet av kursen kom en jurist och berätta om en massa IT-lagar och då kom en fråga upp hur mycket som måste skilja på en design för att det inte ska klassas som att man rippat av den.
ca 20% fick vi som svar.
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-06-14, 15:27 #9
md-solutions md-solutions är inte uppkopplad
Medlem

md-solutions md-solutions är inte uppkopplad
Medlem

20% ? Designen var ju mer än 20% annorlunda. Ett råd kan vara att ta kontakt med någon jurist (finns många gratis) för ett utlåtande. Bara för att se vad han säger om saken.

//Duwaldt
md-solutions är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-06-14, 16:56 #10
Nykomling

Nykomling

Hej alla och tack för svaren. För det första plockade jag bort designen pga att det i brevet från patentbyrån var ett krav på att jag "omedelbart upphör med all användning av namn eller figurer som är förväxlingsbara eller identiska med varumärket xxxx". Då jag inte är speciellt erfaren inom detta området beslöt jag att tillfälligt plocka ned all design. Däremot anser jag inte att mitt domännamn är förväxlingsbart med xxxx:s domännamn varför jag skall försöka behålla mitt domännamn.

För er som vill titta på sidan har jag lagt upp den här (sprid helst inte denna sidan):

http:// hem.bolina.hsb. se/jesper-gisslen/su gibet/index.htm

- Var får jag tag på en ideellt arbetande jurist? Finns det sådana?
- Skall jag vända mig till media? Torde vara av intresse att visa hur ett företag som påstår sig stå på spelarnas sida beter sig när de får utstå lite kritik.

MVH J
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017