FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Blev i fredags kontaktad av en advokatfirma som företräder ett stort bettingföretag. I deras brev menar de att jag med min sajt gör mig skyldig till varumärkesintrång och upphovsrättsintrång. Vidare menar man att "domännamnet är uppenbart förväxlingsbart" med huvudmannens varumärke. Man uppmanar mig till att överlämna domänen till huvudmannen för att jag skall slippa rättsliga åtgärder.
Min sajt heter www. sugibet. com och är skapad för att protestera mot nonchalanta spelbolag. Sajten är ej uppdaterad på väldigt länge, den är skapad med glimten i ögat på väldigt kort tid och har ej haft något ekonomiskt vinningssyfte (även om jag hade en banner till ett konkurrenrande företag på sajten - en länkning som dock ej gav några som helst pengar). Angående logotypen och designen: är klagandens design så pass unik att det inte går att göra något liknande utan att bli stämd? Fyrkanter och cirklar är en ganska stor skillnad. Angående domännamnet: "uppenbart förväxlingsbart" är att ta i å det grövsta i mitt tycke. Bad faith: tycker inte heller det finns några belägg att jag skulle ha skapat sidan i "bad faith". En annan aspekt av hela affären är ju hur media och tidningar skulle reagera om detta skulle komma ut? Huvudmannen i fråga utger ju sig för att vara ett företag som står på kundernas sida. Hur skulle företaget uppfattas om man påvisade motsatsen; att företaget inte tål kritik? Jag vill dock vara tydlig att detta senaste resonemang bara är på ett teoretiskt plan. Är det någon som har något/några tips åt mig? Skall jag bara lämna över sidan? Skall jag ta bort designen - men försöka behålla domännamnet? Skall jag försöka sälja domännamnet? Skall jag kontakta media? Skall jag ta en fight? MVH |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det där problemet har du mer eller mindre bett om att få!
hade jag varit dig hade jag raderat hela sidan så snabbt som möjligt! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
- Loggon är inte ens lika lik, visst du har gröna fyrkanter med bokstäver i. Men hur många loggos i världen finns det inte loggos som bygger på fyrkanter med text i...? de har knappast ensamrätt på det.. - Sugibet vs unibet..... namnen går inte ens förväxla för 5 öre. Skickar du in en ansökan till PRV och försöker få igenom sugibet så kommer det godkännas. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Själva domänen är väl helt ok, men själva designen gör ju att man uppenbart förstår att det är en protestsajt mot Unibet. Tror inte du bör oroa dig, men byt designen kanske ?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Plockar (tillfälligt) ner designen...får se vad som händer. Fortsätt gärna komma med synpunkter...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Just i och med att du numera plockat ner designen försätter dig i en knepig situation eftersom du själv då tvekar på din ståndpunkt. Detta innebär att företaget i fråga kommer stå på sig eftersom de ser att du själv har funderingar kring om designen verkligen kan vara förväxlingsbar. Kan du däremot med gott samvete stå på dig och visa att det är en egen design utan risk för upphovsrättsbrott eller inkräktande på annans varumärke så skulle det hela se lite bättre ut.
Innehållet som sådant är antagligen också väldigt viktigt i det här sammanhanget eftersom du kan råka ganska illa ut om företaget kan påvisa att de lidit av ekonomiska förluster pga nedsvärtning av deras namn. Vad som egentligen gäller är ju däremot väldigt svårt att avgöra utan tillgång till innehåll eller design. Hur skulle du själv uppfatta din sajt om du var i företagets sits?
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
På slutet av kursen kom en jurist och berätta om en massa IT-lagar och då kom en fråga upp hur mycket som måste skilja på en design för att det inte ska klassas som att man rippat av den. ca 20% fick vi som svar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
20% ? Designen var ju mer än 20% annorlunda. Ett råd kan vara att ta kontakt med någon jurist (finns många gratis) för ett utlåtande. Bara för att se vad han säger om saken.
//Duwaldt |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej alla och tack för svaren. För det första plockade jag bort designen pga att det i brevet från patentbyrån var ett krav på att jag "omedelbart upphör med all användning av namn eller figurer som är förväxlingsbara eller identiska med varumärket xxxx". Då jag inte är speciellt erfaren inom detta området beslöt jag att tillfälligt plocka ned all design. Däremot anser jag inte att mitt domännamn är förväxlingsbart med xxxx:s domännamn varför jag skall försöka behålla mitt domännamn.
För er som vill titta på sidan har jag lagt upp den här (sprid helst inte denna sidan): http:// hem.bolina.hsb. se/jesper-gisslen/su gibet/index.htm - Var får jag tag på en ideellt arbetande jurist? Finns det sådana? - Skall jag vända mig till media? Torde vara av intresse att visa hur ett företag som påstår sig stå på spelarnas sida beter sig när de får utstå lite kritik. MVH J |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|