FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag funderar på att köpa en cykel till min enskilda firma.
Jag har ingen bil i firman, men behöver något för att posta brev o.s.v. (tidigare cykeln har gått sönder) Är det någon som vet om det är okej? Hur mycket får jag göra avdrag för direkt? 5000 kr + moms? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Är ok men risk för förmånsbeskattning, 5 kkr exkl moms kan du kostnadsföra direkt.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Ja påförs i så fall i efterhand av SKM + 40 % skattetillägg. om man inte yrkar öppet eller kan motbevisa att förmånen inte finns... (ex v genom att man har tillgång till transport privat och därför inte utnyttjar förmånen) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Tack!
Bara en fråga till ![]() Om man har en reklamskyllt på cyklen, kan man då hävda att all cykling är i reklamsyfte? ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Bättre med en bra argumentation vid förfrågan... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Kan inte svara 100% rätt men tycker detta borde gå bra. Du behöver den i tjänst och det blir även friskvård. Sen kanske en cykel för 20' sticker i ögonen. Köper du en för ett rimligt pris så tror jag att det går igenom vid en eventuell granskning. Så länge du kan motivera och påbevisa att det du köper in gynnar din verksamhet positivt så lär du inte få något problem. Möjligen förmånstaxering men jag har aldrig hört att något ha blivit detta tack vare en cykel.
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Axis hade(/har?) cyklar som de lånade ut gratis till de anställda och efter 3 år fick de anställda cyklarna.
(Eller om de nu fick köpa loss dem för en slant.) Tror inte det spelar så stor roll i sammanhanget om du har reklam eller ej på cykeln, men det skadar nog inte. Hör med din revisor, men jag tycker det borde gå vägen. Det är ju en fördel om du kan visa att du inte använder cykeln privat. Annars tror jag du kan få betalt för din egna cykel, vet inte hur det ser ut med milersättning men någon schablon per år borde fungera. Ring och hör med skattemyndigheten, dom brukar vara bra att snacka med också. Skattemyndigheten är gratis att prata med, det är inte en revisor, så börja med dem.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Källa: http://www.skatteverket.se/deklarati...ikon/main.html |
||