FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hallå.
Är det "olagligt" att göra meta sökmotorer fast bara på en sökmotor? Låt oss säga att jag gör en hemsida som listar de billigaste återförsäljarna en bok, fast denna sida använder sig och hållet av bokfynd.nu och deras sökningsresultat. Får jag då tjäna pengar på min sida då? Vad är reglerna? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Bokfynd kommer garanterat inte att uppskatta om du konkurrerar med dem genom att ta deras resultat. Antagligen kommer du ju att bli avstängd från deras servrar för eller senare, så såvida du inte utvecklar någon form av lösning som hämtar från många olika ip-nummer får du problem på sikt ändå.
I värsta fall så är det olagligt/bokfynd blir sura nog för att försöka stämma dig. Det behöver ju inte vara olagligt för att det skall bli jobbigt för dig när de försöker få bort din sida. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Maila bokfynd.nu och hör med dem. Oftast räcker det med att fråga så går det bra. Det är när man inte har bett om lov som det brukar gå åt skogen.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Nu är bokfynd bara ett exempel, men är det fel att göra så? Olagligt? Är det inte så meta sökmotorer fungerar, och de är väl lagliga?
Usch, sånt här är svårt ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Om jag säljer böcker, och du snappar upp mina böcker och priser och låter folk jämföra, så är det en tjänst som är vettig för konkurrens och ställer krav på mig som handlare. Är jag inte billig kanske jag inte uppskattar den, men jag ser iallafall poängen med det.
Om jag har gjort en tjänst som samlar ihop priser på böcker från flera olika handlare, för att visa priser för mina besökare, så de kan välja den handlare som håller bäst pris, då är min inkomst inte från bokförsäljning, utan troligtvis reklam. Jag är alltså beroende av besökare till min tjänst för att tjäna pengar. Snor du mitt material för att göra en konkurrerande tjänst, så stänger jag inte bara tjänsten för dig, jag polisanmäler och stämmer dig också. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||