Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

WLAN-frågor

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-11-16, 16:02 #1
teddyjohan teddyjohan är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2007
teddyjohan teddyjohan är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2007
Har fiberoptiskt bredband, som la ner totalt efter att jag försökte att koppla in min W/LAN router.

Provade att koppla in en router för att kunna ansluta en extern hårddisk (NAS) tidigare i veckan och detta gick tyvärr inte så bra, då jag inte kom åt anslutningen via routern. Allt är inkopplat korrekt; ert uttag till WAN-porten och sen vidare med Ethernetkablar mellan router och dator samt NAS. Har alltså provat både att köra via W/LAN och LAN, och nätverket hos mig fungerar, jag kommer åt både dator och NAS och har konfigurerat routern via W/LAN.

Problemet är att nåt är fel med DHCP/DNS inställningarna. Har provat att koppla bort routern och köra som tidigare, Ethernet mellan min PC och vägguttaget, men det går inte heller längre. Har provat att ta bort nätverksanslutningarna och lagt till dom igen, tagit bort nätverkskorten och lagt till igen, provat att pinga ut men får inget svar. Provat NSLOOKUP och IPCONFIG /release, /renew och provat att köra Windows Vistas reparationsfunktion (återställ nätverkskort, förnya IP, rensa cache) utan framgång. Har alltså helt tagit bort allt och lagt till igen, utan att det nu funkar på min PC. Har provat att i routerns konfiguration begära DHCP renew, men då får den "IP timeout", DHCP release går bra.

Helst vill jag förstås att det ska fungera genom routern men f.n. kan jag nöja mig med att få igång PC inför helgen. Hur går jag tillväga? Jag har förstått att det handlar om något DHCP/DNS problem, vad kan jag ange för DNS-server (då dynamisk/automatisk ej fungerar) med mera? Hilfe...
teddyjohan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017