FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag fick detta mail här om dan:
"Dear sir, I am a Nigerian based businessman .i will like to know if you will be able to sell some of the item i saw on your official page. Ninja T-shirt.........large Hajk T-shirt ..............medium Wheelchair T-shirt...............large Melker T-shirt................XL 20 qty each The term of payment is credit card. I look forward hearing from you soonest, Thanks, Emerald." Det första jag tänkte på var Nigeria breven, och varför skulle någon i Nigeria vilja ha t-shirtar som det står "Farbror Melker Vet du vaaa?" på??? Det är inget spam, för jag har mailat honom och fått svar. Är det jag som är paranoid i onödan, eller vet någon nåt mer? Har nån mer t-shirt gubbe fått samma eller liknande mail? MVH Predrag Beastwear |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Fråga honom helt enkelt? Kanske är det så att han kommer i kontakt med stora grupper svenskar
och tror sig kunna hittat en kul grej att sälja... (Svenska kyrkan, butik, disco, bar eller något) Lycka till - och Du snacka om global marknadsföring! ;-) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
se till att kreditkortet tillhör en persdon som är bosatt i nigeria också...
(och betalning innan leverans ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Det kan ju vara seriöst, men jag misstänker att det är något skumt. För ett par veckor sen fick jag ett liknande mail från en "John" i Nigeria som ville beställa mina hundbilder till sin hunduppfödning. Bl.a. skrev han "I want to place the order via email for close contact with a staff" Jag hänvisade till Emetrix (min "betalväxel"), men han skrev ändå till mig och frågade bl.a. vad jag har för mailadress (!?) och lite annat. Jag var trevlig, men hård och fortsatte att hänvisa till Emetrix och sen hörde jag inget mer.
Det som gör mig misstänksam är att brevet avslutades precis som ditt, med "The term of payment is credit card. I look forward hearing from you soonest,". Jag har dessutom sett en liknande fråga i nåns gästbok (om det företagets produkter), så jag tror att du ska vara försiktig. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
En google-sökning på just den frasen avslöjar att det kanske inte är helt seriösa aktörer som använder just den meningen
![]()
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Administratör
|
Citat:
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Nånstans i bakhuvudet har jag ett program på BBC där man berättade att i Nigeria är ordet "soon" inte lika snart som i övriga världen, kanske inom några veckor eller månader. Man har olika grader av soon, t.ex. "sooner" som då är inom några dagar eller "soonest", snart. Enligt programmet skulle "see you soon" därför vara ganska ohövligt att säga till varann och man säger sålunda "see you soonest" vilket kommunicerar att man verkligen vill träffas igen snart.
Om man utgår från att den här personen verkligen ÄR från Nigeria försöker han därför kommunicera att han vill ha ett svar snart - och inte om några månader. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Mycket vanligt med kreditkorts fraud, har varit med om det flera gånger då människor från asien (indonesien allra vanligast) vill köpa stora volymer och betala med kreditkort.
Kombinationen med stora inköpskvantiteter, vill enbart använda kreditkort och från utlandet ringer en stor varningsklocka i mitt huvud. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Ehm. Eller vad menar du? :huh:
![]() |