FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej,
Till några sidoprojekt har hittat några .nu som snart går ut. Hur lång karantänstid ligger de på innan de släpps igen till marknaden? Hur går man bäst tillväga för att få tag på den när den släpps? Tack på förhand! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tror det är 42 dagar plus tidskillnad men ibland tar det längre tid av nån anledning.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Finns det någonslags snapback för detta?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Guest
|
Så dom har skippat auktionerna?
|
||
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
Nunames prövade ett tag att auktionera ut förfallna domäner själva. Men det måste vara långt mer än ett år sedan de slutade med det.
Däremot kan du fortfarande hitta "Domänauktion" i menyn på sidan, om det betyder att de har framtida planer att starta detta igen eller om de inte har någon uppdatering av sidan vet jag inte. Problemet med nu-domäner är annars att det inte finns någon "soon to expire-lista". Att NU-whoisinformationen inte heller visar registrant eller adminkontakt för domäner (utan endast teknisk kontakt) gör det än mer svårare med snapback på nu domäner. Det enda såvitt jag vet man kan göra är att ha turen att ramla på ett domännamn som gått ut, hoppas att det är 42 dagar som gäller för domänen, vänta och hänga på låset. Det finns väl heller ingen (mer än NUnames själva) som vet hur många nu-domäner som är registrerade. Det är ju skilda bud var man än frågar med siffror mellan 60k till 130k. Skillnad finns också i sk revoked/barred dvs återkallade domäner. Medan IIS/.SE plockat bort i stort sett alla geografiska platser, städer länder mm samt forkortningar och sifferkombinationer efter eget tycke, så har Nunames spärrat i första hand sexrelaterade, stötande mm men även ett bra antal domäner som är svåra om inte omöjligt att hitta orsak till. Tycker annars att det är lite intressant att en domän som [nigger] är återkallad av Nunames, men den som önskar kan snappa .se-verisonen den 25/10.. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
|
Eftersom det finns ett visst intresse för .nu-domäner, så har jag börjat listat nu-domäner som precis har släppts.
Mest för att jag själv saknat den tjänsten. Jag påstår inte heller att listningen är komplett, men den är den enda av sitt slag, så det kan vara värt att titta till då och då om man är intresserad. Moderator är välkommen att radera detta inlägg om det anses vara för mycket egenreklam. Listan över nysläppta NU-domäner |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() |
|||