FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Har börjat titta lite närmare på den tjänsten och ska försöka bli bättre på att göra det på alla mina sajter. Nu undrar jag hur man jobbar med MÅL.
Jag vill kunna spåra vart besökaren kommer ifrån när den blir medlem, alltså vilken sida som refererade just denne besökare. Så gjorde jag: - skapade mål med adressen dit besökaren kommer efter att den reggat sig - där kunde jag välja 10 adressen till olika kanaler, valde då 10 websidor jag har mina annonser på som skickar mest trafik till mig idag Gjorde jag rätt? om inte hur ska jag kunna spåra vem som skickar besökare som blir medlemmar? Tacksam för alla svar som riktar mig rätt! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Nej du krånglar till det för dig.
Jag har gjort precis som du, satt ett mål när besökaren kommer till sidan där kontot är aktiverat. Målet har en prislapp (jag satte $5). När jag sedan kollar på statistik över varifrån besökarna kommer så ser jag inkomst/besökare som kommer den vägen. Jag kan tillexempel se konstiga hotmail-adresser, och då vet jag att besökaren har fått ett mail med ett tips. Dessa hänvisningar ger bra utdelning. Jag kan se vilka sökord som genererar bra fördelning mellan besökare och registreringar. Kör jag AdWords (vilket min sajt har på tok för liten budget för) så kan jag även analysera dessa hänvisningar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
|
Så jag har gjort helt fel? Vad är det för webbplatser som ska läggas till där då?
Statistiken uppdateras så segt så man kan inte ens testa själv ju |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
|
En annan fråga, när man ska ange URL till målsajten, som ex tack sida efter en beställning. Kan det vara en URL av typ: http: // www. sidan .com / index.php ? = done
Davve |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Ja visst, det ska inte vara några problem.
Inte helt 100% säker, men 98,7% iaf |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Alltså vad jag vill se är vart ifrån besökaren kommer när denne registrerar sig. Så som jag beskrev ovan verkar inte fungera. 35 mål registrerades av analistic, men de sidorna jag angett var det bara 1 som visas, resten ligger på 0 och det stämmer inte.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag går in och kollar på mina hänvisningswebbplatser, där ser jag ju vilka som har länkat.
Sen klickar jag på "målomvandling" som är som en flik. Där kan jag se resultatet för varje hänvisningswebbplats och mål jag har satt upp. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
|
Citat:
Ok, tack men där ser jag hur många besök sidan skickat och sedan i % vad det ger i resultat, men kan inte se som 15 besökare 3 avslut... Kan man inte se det så? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Dels är det för de allra flesta mer intressant att veta hur stor andel som målet går igenom för, dels är det inte så svårt att räkna.
345712 hänvisningar från aftonbladet.se, 12% målomvandling = 41486 målomvandlingar av besökare från aftonbladet.se |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
|
ok tack!
|
|||