FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
En säljare ringde just och ville sälja en tjänst där man kunde identifiera besökarna genom deras IP. Enligt säljaren så hade 90% av företagen, med mer än två anställda, fast IP. Den siffran tycker jag var lite väl hög? Så vad tror ni, hur många av företagen i Sverige har fast IP?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
De allra flesta stora företagen. Men jag tror inte deras tjänst är särskilt avancerad, de sitter antagligen bara och kollar på ripe vem som äger en ip-adress de inte känner till som inte har en reverse de kan få ledning av och är det en operatör så luskar de inte vidare.
Men hans siffra, 90% av alla företag med mer än 2 anställda, skulle jag ta med en stor nypa salt. Framför allt tror jag inte de har koll på småföretagens ip-adresser enl ovan. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Är det multinet som är i farten?
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Skitsnack, snarare så att majoriteten av småföretag (upp till 10 anställda) sitter på adsl förbindelse med dynamisk tilldelning.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
De flesta småföretag jag känner till sitter på adsl med dynamisk tilldelning.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Intressant fråga ändå. Menar dom 90% av befolkningen som jobbar på företag med fasta IP eller menar dom 90% av företagen... Jag har en känsla av att siffran är den omvända beroende på hur dom räknar. Menar dom 90% av arbetstagarna räknat i personer så kan siffran säkert stämma.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Han sa uttryckligen att 90 % av företag med mer än 2 anställda har fast IP. Jag ifrågesatte detta men han stod på sig. Jag behöver knappast säg att jag inte nappade...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Att säljare snackar skit är ingen nyhet. Fråga gärna om källa.
Jag kan konstatera att även vårat företag tillhör de sista 10 procenten. 3 anställda och 2 internetlinor med dynamisk ip. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Majoriteten av de kunder jag har jobbat med har haft ADSL eller stadsnät med dynamisk ip. Ett par har haft delad uppkoppling via t.ex. kontorshotell. Jag vill nog utifrån mina erfarenheter påstå att de flesta företag med mindre än 10 datorer har dynamisk eller delad ipadress.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Hos mig; 1 anställd med ett /24 :-P
|