Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Guide för mySQL och teckenkodningar

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-10-16, 14:03 #1
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar

Reg.datum: Jan 2004
Söker efter en bra guide som förklarar hur mySQL fungerar med olika teckenkodningar, Latin1 och UTF8, hur man konfigurerar och konverterar, vad som är bra att tänka på osv.

Något bra länktips?
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-16, 16:09 #2
martines avatar
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
Mycket flitig postare
martines avatar

Det finns bara en teckenkodning att rekommendera: utf8. Den räcker för alla teckenbehov nu och i framtiden.

Se till att du sätter teckenkodningen som standard för hela databasen:
CREATE/ALTER DATABASE db_name CHARACTER SET utf8 COLLATE utf8_swedish_ci;

Och att du deklarerar att den skall användas i kommunikationen med MySQL:
SET NAMES utf8;

(Sedan bör du förstås genomgående använda utf-8 på dina websidor)

Läs: http://www.mysql.se/doc/refman/5.1/en/charset.html
martine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-16, 19:40 #3
JLEs avatar
JLE JLE är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jul 2007
JLE JLE är inte uppkopplad
Flitig postare
JLEs avatar

Reg.datum: Jul 2007
Och rekommenderat är även att lägga till följande rad i din mysql konfiggfil:

default-character-set = utf8
JLE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-16, 19:42 #4
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2003
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar

Reg.datum: Dec 2003
Citat:
Originally posted by martine@Oct 16 2007, 15:09
Det finns bara en teckenkodning att rekommendera: utf8. Den räcker för alla teckenbehov nu och i framtiden.
Förutom alla undantagen och nackdelarna. För övrigt har inte MySQL fullt stöd för UTF8. Dock står det i manualen att MySQL har stöd för tecken på upp till 3 byte sedan 4.1 men jag har hör att dom bara hade stöd för 2 byte per tecken tidigare.
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-17, 10:48 #5
martines avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
martines avatar

Citat:
Ursprungligen postat av kullervo
Citat:
Ursprungligen postat av martine

Förutom alla undantagen och nackdelarna. För övrigt har inte MySQL fullt stöd för UTF8. Dock står det i manualen att MySQL har stöd för tecken på upp till 3 byte sedan 4.1 men jag har hör att dom bara hade stöd för 2 byte per tecken tidigare.
Undantag och nackdelar? Här får du nog upplysa oss om vad du syftar på.

Bristande stöd? Så vitt jag vet så stöds utf-8 och ucs-2 fullt ut endast med undantaget att MySQL inte kan returnera ren Unicode (ucs-2) och en sorteringsbugg för turkiska vilket gör att turkiska i med eller utan prick inte sorteras rätt i ucs-2. Men det påverkar ju inte utf-8. MySQL stöder för närvarande inte utf-8-tecken med 4 bytes (RFC 3629) men jag har svårt att se något problem med detta - det har väl knappast några praktiska effekter?

Om det är några brister så är det i tidigare versioner (3:an eller 4:an) men det finns ju ingen anledning att inte köra MySQL 5 som är enormt mycket kapablare än tidigare versioner. Nu är visst 6:an på väg dessutom. Tidigare versioner än 4.1 är verkligen inte att rekommendera.
Oläst 2007-10-17, 12:08 #6
SimonPs avatar
SimonP SimonP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2006
Mycket flitig postare
SimonPs avatar

Storleken på databasen kan fördubblas om man kör UTF-8 (och har textfält i databasen), använder man Dynamic row format så packas det iofs ihop rätt bra men kör man Fixed row format blir textfält alltid dubbelt så stora med UTF-8. Har man Memory/Heap baserade tabeller kommer det naturligtvis att kräva dubbelt så mkt RAM minne. Har man extremt mkt rader bör man överväga om man behöver UTF8, men för dom flesta är det säkrast att köra UTF-8.
SimonP är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-17, 13:18 #7
martines avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
martines avatar

Citat:
Originally posted by SimonP@Oct 17 2007, 12:08
Storleken på databasen kan fördubblas om man kör UTF-8 (och har textfält i databasen), använder man Dynamic row format så packas det iofs ihop rätt bra men kör man Fixed row format blir textfält alltid dubbelt så stora med UTF-8. Har man Memory/Heap baserade tabeller kommer det naturligtvis att kräva dubbelt så mkt RAM minne. Har man extremt mkt rader bör man överväga om man behöver UTF8, men för dom flesta är det säkrast att köra UTF-8.
Om man använder utf-8 så fördubblas inte storleken om man kör med CHAR utan tredubblas – men det går generellt precis lika bra att använda VARCHAR och då blir inte databasen nämnvärt större, några procent på sin höjd. Ytterst marginellt med tanke på skalbarheten vad det gäller möjligheten att använda tecken.

Det kräver alltså inte alls dubbelt så mycket minne med utf-8 utan kanske några procent mer (för svenska och andra europeiska språk). Däremot kräver ucs2 dubbelt så mycket som t.ex. latin1 vilket kan vara en anledning att undvika ucs2.

Fördelen att använda utf-8 (med eventuellt några procent mer kb) är verkligen enorm om man jämför att eventuellt senare bygga om en applikation med konverteringar mellan latin1 och latin2 för visning i utf-8 på websidan t.ex.
Oläst 2007-10-17, 14:31 #8
SimonPs avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
SimonPs avatar

Citat:
Originally posted by martine@Oct 17 2007, 13:18
Om man använder utf-8 så fördubblas inte storleken om man kör med CHAR utan tredubblas – men det går generellt precis lika bra att använda VARCHAR och då blir inte databasen nämnvärt större, några procent på sin höjd. Ytterst marginellt med tanke på skalbarheten vad det gäller möjligheten att använda tecken.

Det kräver alltså inte alls dubbelt så mycket minne med utf-8 utan kanske några procent mer (för svenska och andra europeiska språk). Däremot kräver ucs2 dubbelt så mycket som t.ex. latin1 vilket kan vara en anledning att undvika ucs2.

Fördelen att använda utf-8 (med eventuellt några procent mer kb) är verkligen enorm om man jämför att eventuellt senare bygga om en applikation med konverteringar mellan latin1 och latin2 för visning i utf-8 på websidan t.ex.
Du har missat vad jag skrev:
"...men kör man Fixed row format blir textfält alltid dubbelt så stora med UTF-8"

Jag har testat med en databas med 400 000 records med 3 fält: varchar(24), binary(16) & int(10)
36 MB med UTF-8, 18 MB med Latin1, index-storleken påverkas dock inte av UTF-8.
Oläst 2007-10-17, 15:13 #9
martines avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
martines avatar

Citat:
Originally posted by SimonP@Oct 17 2007, 14:31
Du har missat vad jag skrev:
"...men kör man Fixed row format blir textfält alltid dubbelt så stora med UTF-8"

Jag har testat med en databas med 400 000 records med 3 fält: varchar(24), binary(16) & int(10)
36 MB med UTF-8, 18 MB med Latin1, index-storleken påverkas dock inte av UTF-8.
Okej, jag ger mig på den punkten. Det förbryllar mig ändå att databasen blir dubbelt så stor eftersom uft-8 kräver 3 bytes när den är lagrad som CHAR. Men jag antar att det beror på att du avser hela tabellens storlek (inklusive index).

Vad du i praktiken gör när du sätter "fixed row" är ju att tvinga VARCHAR att bli CHAR eftersom den annars inte kan vara av statisk längd. Frågan är förstås om det verkligen är nödvändigt att ha fast storlek på tabellraderna.

CHAR eller VARCHAR med forced fixed row tar ju alltid upp mer plats än nödvändigt (bortsett från det ovanliga fallet när precis alla strängar är exakt lika långa). Frågan är väl snarare om prestandavinsten av att ha fastlängdssträngar är värda de extra MB som det kostar över huvud taget. Jag använder det sällan eftersom strängarna oftast är av så varierande längd att det skulle kosta otrevligt mycket utrymme i förhållande till prestanda.
Oläst 2007-10-17, 15:54 #10
SimonPs avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
SimonPs avatar

Jag håller på med ett "språkprojekt" med enormt mkt rader, runt 20 miljarder, så jag labbar med olika row formats`, teckentabeller m.m, jag misstänker att Dynamic row format kräver lite mer CPU-kraft medans Fixed kräver mkt mer diskutrymme, får se om jag hittar nån bra lösning. Sen slipper man köra Optimize på fixed row formats, men det är iofs bara viktigt om man raderar rader ofta.

BTW, nån som vet vilka språk i Europa som kräver UTF-8 för att man skall kunna se hela deras alfabet?
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017