Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

proinet seriöst?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-10-05, 12:46 #1
svartis svartis är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2006
svartis svartis är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2006
Känns som hälften av besökarna här ändå rätt. Och vi som gav proinet en chans till kan känna oss halvt blåsta.

Självklart råkar jag ligga på web02 (driftinfo.net). Daglig backup? Pyttsan. Förmodligen är alla filer förlorade.

Vilket seriöst webhotell kan inte återställa en backup? Förmodligen är det så att den "dagliga backupen" sparas på samma hårddisk eftersom dom också är borta.
svartis är inte uppkopplad  
Oläst 2007-10-05, 12:49 #2
Mattias Mattias är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2004
Mattias Mattias är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2004
Anser själv Proinet vara ett bra företag.
Givetvis svårt att bortse från den förlorade datan.
Men om jag inte har fel kämpar de fortfarande med att försöka återskapa web02's filer.
Och backuperna spelar nog ingen roll hur ofta de skapats.. Korrupt som korrupt..

Satt själv på web01 och allt rullar perfekt sedan igår.

De kämpar, det gillar jag.
Tycker inte riktigt om att säga "du får vad du betalar för".
Men du bör ju kunna räkna ut resurserna de har råd med när du betalar små slantar..
Mattias är inte uppkopplad  
Oläst 2007-10-05, 13:08 #3
stakess avatar
stakes stakes är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2005
stakes stakes är inte uppkopplad
Medlem
stakess avatar

Reg.datum: May 2005
Det här kan diskuteras hur länge som helst. Din frågeställning har väl presenteras ungefär sju gånger det senaste dygnet den börjar bli något urvattnad.

Som jag redan skrivit i en annan tråd: Jag är kund hos proinet och jag känner mig inte "blåst". Detta kan hända vilken verksamhet som helst. Det är omöjligt att förutspå, brist på rutiner händer även de bästa. För att upprepa mig ännu en gång ang. backup så kanske du har blåst dig själv om du inte gjort en egen backup när du valt ett webbhotell för 40kr? i månaden.

[edit: stavning]
stakes är inte uppkopplad  
Oläst 2007-10-05, 13:09 #4
bivald bivald är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2006
bivald bivald är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2006
Generellt sätt tycker jag bra om Proinet, även efter senaste tidens nertid. Misstänker att för många blir det som för mig, mycket beror på hur bra de lyckas återskapa web02. Men där måste man (i alla fall jag) ge sig själv en känga också. Jag är bra på att ta backup på mina privata datorer och servrar, men litar alldeles för mycket på de webbhotell jag anlitar. Och skäms lite över att säga att min webbhotellbackup är säkert över 30 dagar gammal. Bittert, men knappast Proinets fel. Mitt största problem personligen är väl att om inte Proinet lyckas återställa saker (även om det bara är till en rätt gammal backup) kommer jag förlorar rätt mågna arbetstimmar på att göra det.

Man lär sig så länge man lever. Vilket gäller både mig, dig och Proinet. Tycker de generellt sätt är väldigt schyssta.

Mvh/ Niklas
bivald är inte uppkopplad  
Oläst 2007-10-05, 13:20 #5
clonixs avatar
clonix clonix är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2003
clonix clonix är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
clonixs avatar

Reg.datum: Aug 2003
Har läst senaste trådarna om proinet och sitter här och skrattar för mig själv....
Inte åt proinet utan åt SAMTLIGA proinets kunder som gnäller här på forumet.

Jag ber er.. SNÄLLA...använd den hjärna ni har fått och tänk efter!!!!!!..... ni betalar FIKAPENGAR för ett webhotell och när något inte fungerar så grinar ni som småbarn och beklagar er över hur mycket ni förlorar hit o dit!..... ni måste skämta !??!.... vad hade ni förväntat er för dom pengarna!??!?

Om det nu är så j-vla panik eftersom sidor ligger nere och ni förlorar inkomster till höger och vänster etc etc...
så borde ni ha råd att skaffa ett bättre webhotell.

Självklart kan en liknande attack även drabba större/dyrare hotell.
Så se till att ni SJÄLVA har ordentliga backuper och rutiner för att kunna hantera
liknande situationer i framtiden.
clonix är inte uppkopplad  
Oläst 2007-10-05, 13:37 #6
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2004
Supermoderator

Jag tycker att man borde kunna lita på ett företag som skriver att de tar daglig backup, att man sen är så dum att man sparar backupen på en maskin som ligger publikt mot internet ser jag som ett stort skämt. Förmodligen funkar alla hotell som detta. Jag hade mina webbplatser på web02 och förlorade inte jätte mycket mer än inställningar och min dyrbara tid. Något webbhotell som sparar backupen säkert kommer att få mig som kund.
Oläst 2007-10-05, 13:44 #7
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Originally posted by Spirre@Oct 5 2007, 12:42
Hur vet du att dom kom åt datorn via nätet? kanske va så att dom kom åt den från den servern dom tog in sig på först.. eller du menar backupservern inte ska ha någon anslutning hur ska den då få backupen från dom andra serverna?
Känns det som att de har haft en dedikerad server för backup?
Nej, eftersom web01 och 03 har klarat sig
Oläst 2007-10-05, 13:49 #8
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: May 2003
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar

Reg.datum: May 2003
Vi ser nu till att denna tråd inte blir generell utan handlar om ämnet.

Finns det behov av en tråd där vi generellt snackar om backup och smarta lösningar skapar vi en ny.

Tråd städad.
Thomas är inte uppkopplad  
Oläst 2007-10-05, 13:50 #9
mikaelkrantzokit mikaelkrantzokit är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Aug 2006
mikaelkrantzokit mikaelkrantzokit är inte uppkopplad
Nykomling

Sluta gnäll o betala mer för era affärskritiska hemsidor istället då?

Vad är de vi gnäller på att vi har ett webhotellskonto man spenderar 40kr på i månan för att ha sin hemsida hos? Som man i sin tur ska livnära sig på?

Är de verkligen inte värt mer?

Och om de nu är så kritiskt varför har man inte eget backup för att säkra sig själv IFALL ngt går fel?

Jag gör alltid backup offsite på mina egna saker just för att systemens backuper kan pajja ihop också.
mikaelkrantzokit är inte uppkopplad  
Oläst 2007-10-05, 15:07 #10
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar

Jag håller med de andra, man får det man betalar för men med det sagt så är det inte säkert att man får bättre backup om man betalar mer. Tar man inte backup själv så får man skylla sig själv.

Jag tycker att Kjette och Proinet har gjort ett kanonjobb som arbetat under så hård press, det enda jag önskat är mer information så jag hade vetat hur jag skulle agera men i övrigt så tycker jag att de har jobbat över förväntan. Jag trodde inte ens att några maskiner skulle vara uppe idag.
htiawe är inte uppkopplad  
Stängt ämne

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:49.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017