FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Sällan jag råkar ut för datorproblem jag står helt handfallen inför, men detta problem går mig på nerverna.
Jag är inte heller sån person som bara kan släppa det och köpa nytt och se gå runt o fundera på vad det egentligen var som krånglade ![]() Min kontorsburk stänger av sig 2-3 ggr per dag, kan ske när som helst de säger bara pang sen är den av. Sen kan man försöka starta den hur mycket som helst, det går bara inte. Jag måste rycka alla usb-sladdar samt nätverkskablarna + ibland även ena monitorn innan den ens funderar på att starta. Funderade ett tag på om usb-hubben strulade, men så var inte fallet, kör utan den nu. Nu senast har problemet börjat uppstå när jag tar ur mobilen ur synk-stället, då dör burken omedelbart. Startar jag ett spel så vill den inte vara med längre än 2-3 minuter innan den stänger av sig, och då spelar jag ytterst sällan och spelet har ett gäng år på nacken. Har provat följande: - Skruvat isär burken och gjort rent från damm, monterat ur och in alla komponenter en och en med uppstart imellan, inga fel. - CPU-fläkten bytt till en större (Zalman) - Kört memtest och diverse prestandaprogram - Dubbelkollat komponenter i en annan maskin - Bytt t-bord/mus och usb-kablar till skrivare etc. - Provat färre antal minnesmoduler, andra moduler, provat mina i andra burkar Burkspec. DFI Lanparty moderkort med en DualCore Opteron 170 cpu, 6gb ram, Adaptec 2120S scsi-kort med dubbla ultra320 36gb scsi-diskar, radeon x1300 grafikkort. Jag blir tokig, någon som har någon idé ? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
|
Kanske är något på spåren nu, detta ser ju inte riktigt rätt ut.
Dock vefetasiken vilken Temp3 hör till. Ignorera 0 rpm, systemet kan inte läsa av fläktarna bara. Dom snurrar och visas i MBM5 t.ex. ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Första spontana tanke:
Prova byta nätaggregat. Verkar som den har svårt att leverera tillräckligt med kräm. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
|
Bytte mot ett serveragg på 700w jag hade liggandes, ingen skillnad förutom att det låter som en serverhall kring skrivbordet
![]() Ingen skillnad. Sitter ett 560w Thermaltake purepower där nu, tycker de ska räcka. Har ju bara 2 diskar och grafikkortet är snikmodell. Den dog nu igen, så nu blev de bärbara istället. :angry: |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
Jag skulle sätta en slant på att tempgivaren (#3) är trasig. Har svårt att tro att någon del skulle vara 123 grader utan att börja lukta lite skumt. Dessutom verkar de andra två temperaturerna vara tämligen normala. Byta mobo kanske?
Däremot de där symptomen med att dra ut kablarna för att få den att starta har jag haft på två andra burkar och i båda fallen var det nätaggen. Skumt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Om jag vore du skulle jag pröva nån tillfällig lösning för att kyla grafikkortet, har stött på ett par problem då datorn dött hos folk, och oftast är det faktiskt grafikkortet, så bygg en egen fläkt eller liknande och försök kyla den, alternativt byt till ett billigt skit kort en stund för att se om det hjälper...
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
Hängde i ett pci kort på 4mb tidigare, det sket sig också.
Tog direkt upp lådan på skrivbordet och började lyfta ur grejjer och bränner mig rejält på en pryl på kortet. Fläkten på ett chip i höjd med PCI express platsen var snorvarm, fläkten är totalt stum, nord/sydbryggan d.v.s. Verkar dock inte lätt att få tag på ersättningsprylar, allrahelst då grafikkortet går över fläkten och den har specialinfästning och är bara 7-8mm hög. Får bli nytt moderkort, jag som hade tänkt slippa installera om fanskapet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Banned
|
Min första spontana tanke med temperaturen var att sticka ner handen och känna vart det är varmt. eller ja, snorvarmt...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Har du testat att stänga ev "hardware monitor" i BIOS, vet iofs inte om det går på ditt moderkort. Kan vara det att när den känner att temp3 når för högt så stängs datorn av.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
|
Mjo, har inte känt det innan då grafikkortet täckt hela fläkten, var också sista stället jag trodde skulle påverka
![]() Bios skvallrar om samma sak, men fläkten är ju rent fysiskt obrukbar så det hänger säkerligen ihop med problemen. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|